Economie

Blendle stopt met losse artikelen, abonnement enige optie

04 juni 2019 09:38 Aangepast: 04 juni 2019 10:34
Alexander Klöpping, oprichter van Blendle. Beeld © ANP

Vanaf augustus kunnen de gebruikers van online nieuwskiosk Blendle niet meer betalen per artikel. Het bedrijf biedt alleen nog een abonnementsmodel 'a la Netflix', waarbij gebruikers een tientje per maand betalen.

Voor dat bedrag krijgt iemand onbeperkt toegang tot Nederlandse tijdschriften en een selectie aan krantenartikelen. "Mensen kunnen ook onbeperkt zoeken en luisteren naar de verhalen die wij zelf gaan inspreken", zegt Alexander Klöpping, oprichter van Blendle, tegen RTL Z.

Minder lezen

Blendle gaat een voorselectie maken, deels via een algoritme. Een meerderheid van de lezers wil volgens het bedrijf namelijk 'meer verdieping, maar minder lezen'.

Een deel van de gebruikers is echter niet blij met de duurdere stap. "Sommige mensen reageren boos, dat is natuurlijk niet leuk. Maar ik zeg, probeer het: het is echt lekker om onbeperkt te kunnen lezen, weg van iedere keer afrekenen." Volgens Klöpping leest maar 10 procent van de gebruikers losse stukken.

'Geen toekomst in pdf'jes'

Het duurdere abonnement bestond al enige tijd naast de optie om te betalen per artikel. Inmiddels telt het premiummodel 60.000 gebruikers. Klöpping neemt afscheid van het lezen van losse pdf-artikelen, omdat het niet genoeg oplevert.

"Met een premiummodel zetten we een veelvoud om van wat we nu doen", zegt hij zonder in details te treden. "Ook denken wij dat het doorscrollen van pdf'jes niet de toekomst heeft."

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Groeigeld voor Blendle: online kiosk krijgt investering van 4 miljoen

Nog niet winstgevend

Vorig jaar haalde het bedrijf nog 4 miljoen euro op, geld dat hard nodig is voor groei. Eerder bleek dat het kapitaal van het bedrijf, waarin onder meer uitgevers The New York Times en Axel Springer investeerden, in rap tempo werd uitgegeven.

Blendle is inmiddels ook actief in de VS en Duitsland, waar het ook wil overstappen op een abonnementsmodel. "Er zal zeker een groep zijn die het te duur vindt, maar als we willen groeien is dit de beste manier. Bij 100.000 premiumgebruikers zijn we winstgevend."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`