Economie

Facebook Dating komt eraan: wat betekent dat voor andere apps?

30 mei 2019 09:23 Aangepast: 05 juni 2019 14:32
Via internet hopen we de liefde te vinden. Beeld © Pixabay

We Tinderen ons suf. De helft van de Nederlandse vrijgezellen gebruikt de swipeapp om de liefde te vinden, aldus cijfers van Statista. De vraag is wel hoe lang dat nog zo blijft. Concurrent Facebook Dating komt waarschijnlijk nog dit jaar naar Nederland. Toen Mark Zuckerberg vorig jaar mei bekendmaakte dat hij met een liefdesapp zou komen, crashte het aandeel Tinder op de beurs.

Een aandeel van de Match Group dat eigenaar van Tinder is, was op 1 mei 2018 aan het begin van de dag nog 46 dollar waard. Bij het sluiten van de beurzen was dat 36 dollar.

Inmiddels is de koers compleet hersteld, maar dat sommige datingbedrijven met angst naar de komst van Facebook Dating kijken, is niet verbazingwekkend. Er gaat immers veel geld in de datingindustrie om. Tinder is inmiddels 10 miljard dollar waard, schatten beursanalisten. De beurswaarde van de gehele Match Group dat ook andere datingapps heeft, ligt op ongeveer 17 miljard dollar. 

Uitrol Facebook Dating naar andere landen

Facebook Dating is eerst getest in Canada, Colombia en Thailand. Eind april werd bekend dat Facebook de dienst uitrolt naar 14 landen, zoals de Verenigde Staten. Volgens insiders komt de app ook snel naar Nederland.

Hoeveel geld er in de Nederlandse datingbranche omgaat, is onduidelijk. Zowel Lexa, Relatieplanet, Pepper, 50plusmatch, Match4Me en e-Matching.nl geven geen informatie over de eigen omzet."Maar de totale marktomvang van de datingbranche ligt tussen de 30 en 50 miljoen en zal toenemen", zegt Relatieplanet. 

"Het gaat in Nederland om miljoenen", zegt ook directeur Jasper Jan de Konink van e-Matching.nl. Het verdient, maar is volgens hem geen goudmijn. "Een snoepfabrikant heeft meer omzet dan de hele datingbranche bij elkaar. In de aan dating gerelateerde sectoren zoals horeca gaat meer geld om, dan de platforms zelf verdienen."

Waar veel datingwebsites klein zijn gestart, zijn ze door overnames nu vaak onderdeel van een groter concern. Zo is Lexa eigendom van Meetic, dat over de hele wereld datingsites heeft. En het moederbedrijf van Meetic is dan weer IAC, dat ook onder meer ook eigenaar is van de Match Group. Dat is dan weer de eigenaar van Tinder. Zo verdwijnt al het geld dat met datingapps en datingwebsites wordt verdiend, deels in dezelfde zakken.  

De Konink is eigenaar van twee datingsites: 50plusmatch.nl en e-Matching. Volgens De Konink is met name e-Matching gebruikers kwijtgeraakt door Tinder. "We hebben wel wat marktaandeel in moeten leveren. Jongeren willen vaak niet betalen voor dating-apps als het niet hoeft. Maar doordat ouderen juist meer zijn gaan daten via het web, is de omzet gestabiliseerd en zelfs weer stijgende."  

Extra ondersteuning

De website-eigenaar verwacht niet dat de gebruikers van zijn sites massaal overstappen naar Facebook Dating zodra die app er is. "Het zal wel enig effect hebben, maar wij bieden ook extra ondersteuning. Je ziet dat met name de oudere doelgroep daar behoefte aan heeft. Die bellen ons om te vragen waarom de andere sekse bijvoorbeeld niet op hun oproepjes reageert, wij kijken dan mee of ze hun profiel goed op orde hebben."

Volgens Statista gebruikt 25 procent van de singles in ons land Badoo. Daarna zijn Lexa (18 procent), Happn (15 procent) en Relatieplanet (11 procent) de grootste spelers.

Relatieplanet werd in 2002 opgericht door Chris van Tuijl. Begin 2006 nam Telegraaf Media Group (TMG) een belang van 70 procent in de website. Het overnamebedrag is geheim, maar het eigen vermogen van Van Tuijl's persoonlijke holding steeg volgens Quote van 6,7 miljoen naar 12,8 miljoen euro. Momenteel heeft de website 76.781 actieve leden. 

Willem van Grasstek, business owner bij Relatieplanet is niet bang voor Facebook Dating. "De impact van Tinder op onze bedrijfsvoering was ook beperkt. Tinder heeft vooral een entertainmentelement toegevoegd aan de datingindustrie."

Veiligheid

Ook verwacht Relatieplanet meer 'toegevoegde waarde' te kunnen geven ten opzichte van Facebook Dating, onder meer op het vlak van zoek -en matchfunctionaliteiten. Van Grasstek: "Nederlandse daters vinden veiligheid erg belangrijk en laat Facebook nu net op dat vlak tekort zijn geschoten." 

Concurrent Lexa, onderdeel van de Match Group, wil geen gebruikersgegevens geven, maar het zou om een half miljoen gebruikers gaan. Ook de vraag of de site last had van de opkomst van Tinder, blijft onbeantwoord. Ook Lexa stelt dat het iets anders biedt dan Tinder.

Bij de meeste datingsites staat de tekst centraal en uploaden de gebruikers maar één foto. Anders is dat bij datingsite Pepper waar singles een collage van meerdere foto's publiceren. Beeld is hier dus net zo belangrijk als bij Tinder.

Toch heeft Pepper volgens directeur Anneke van Gurp weinig last gehad van de komst van Tinder. "In de cijfers zien we niet veel effect." Hoeveel Pepper waard is, is onbekend. De datingsite was eerst eigendom van RTL Ventures, de investeringstak van RTL. In 2016 werd Pepper verkocht aan MatchMedia, ook eigenaar van match4me en 50plusmatch. Hoeveel het bedrijf voor Pepper betaalde, is onbekend.

 

Bijna alle datingsites hebben één ding gemeen. De basisdienst is gratis, maar als je meer wilt gaat de kassa rinkelen. Zo kun je bijna altijd gratis een profiel aanmaken en gratis andere profielen bekijken. Wie met de mogelijke liefde van zijn of haar leven wil chatten, moet vaak upgraden naar een betaald account.

Dit is echter niet de enige bron van inkomsten die datingsites hebben. De gemiddelde datingsite weet net zo veel van je als Google. 

Eind 2017 vroeg de Franse journalist Judith Duportail met een beroep op de Europese privacywetgeving aan Tinder welke informatie de dienst van haar had. Ze kreeg 800 pagina's aan informatie, die details bevatten over de 1700 Tinderberichten die ze geschreven had in vier jaar tijd. "Mijn hoop, angst, seksuele voorkeuren en diepste geheimen, Tinder weet alles", aldus Duportail. Door het goedkeuren van de privacyoorwaarden mocht de app haar gegevens bewaren.  

Wat is die informatie waard?

Informatie zoals de datingapps bezitten is geld waard, weet Frans Feldberg, hoogleraar Data-Driven Business Innovation aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Net zoals bij een fabriek machines op de balans van activa en passiva staan, zou theoretisch ook data op de balans gewaardeerd moeten worden, meent hij. "Het probleem is alleen dat het heel lastig is om de data te waarderen. Een adres is voor de ene organisatie misschien één euro waard, voor een andere organisatie drie euro."

In theorie kan een datingwebsite de data gebruiken om gepersonaliseerde aanbiedingen te doen. "Je weet van wat voor soort restaurants iemand houdt, welke theatervoorstellingen hij wil bezoeken. Je hebt vaak zelfs informatie over stemgedrag. Als apps die data zouden ontsluiten en ze de data op een balans konden zetten, zijn grote datingsites misschien tonnen of miljoenen meer waard dan nu.

Maar ze mogen de data van de wet niet zonder meer verkopen. Je mag de data alleen gebruiken voor het doel waarvoor deze zijn vastgelegd: een potentiële partner vinden. "Al is dat wel een grijs gebied. Mensen zullen misschien nog wel accepteren dat je een restaurant aanraadt, maar als je de data gebruikt voor andere zaken zoals het voorspellen van stemgedrag zullen mensen je waarschijnlijk de rug toekeren. Dan draai je je primaire businessmodel de nek om."

Feldberg denkt niet dat Nederlandse datingsites onze data op grote schaal verkopen, simpelweg omdat het wettelijk niet mag. Hij sluit echter niet uit dat het op grond van een 'vaag geformuleerde passage in de voorwaarden' wel gebeurt. 

Henk Volberda, hoogleraar Strategic Management & Innovation aan de Universiteit van Amsterdam, is stelliger over de doorverkoop van gegevens. "Het zou wel heel naïef zijn om te denken dat geen enkele datingsite je data doorverkoopt. Alle platforms hebben hetzelfde kenmerk. Ze zijn weinig open over de vraag wat ze met de profielen en de data doen. Ik denk dat commerciële partijen op basis van de profieldata van Tinder bepaalde pop-ups of banners op mogen plaatsen."

800 pagina's aan informatie

Gebruikers van datingsites realiseren zich niet hoeveel informatie ze weggeven, meent Volberda. "Het gaat verder dan alleen keuzes voor favoriete muziek. Met slimme algoritmes kunnen ze zelfs je gezichtsuitdrukking analyseren en daar conclusies aan verbinden. Er is ontzettend veel data die die apps kunnen verkopen."

Toen Match Group in 2015 naar de beurs ging, hoopte het 100 miljoen dollar op te halen. Het bedrijf noteerde in 2014 een winst van 148 miljoen euro. "Dat zal nu veel meer zijn", denkt Volbeda. "De laatste jaren zijn er bij die sites veel meer betaalde diensten bijgekomen, dus de waarde is gestegen. Dat geldt ook voor Tinder. De basis is gratis, maar je kunt ook upgraden naar Tinder Gold en Tinder Plus."

Volberda:"Het is niet vreemd dat Facebook met een eigen datingsite komt. Die zien ook dat Tinder succes heeft. Tinder heeft nu in Nederland 1,2 miljoen gebruikers en wereldwijd 59 miljoen. Dat is gigantisch. Naar schatting is het bedrijf tien miljard dollar waard. Maar als er een concurrent komt, kan de waarde van Tinder snel dalen. Je hebt bijvoorbeeld gezien wat er met de aandelen van Uber gebeurde. Het is maar net wat de gek er voor geeft en juist als het om dit soort platformbedrijven gaat, kan het ook snel dalen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`