Van onze partner Rabobank

Van recycle-wens naar circulaire 'sunroof'

31 mei 2019 08:44
Beeld © Polyscope

Om als bedrijf écht over te stappen naar de circulaire economie moet je samenwerken met anderen. Dat inzicht zorgde uiteindelijk voor een zonneschuifdak voor auto’s, maar ook voor een stapel innovatieprijzen.

Patrick Muezers, algemeen directeur van Polyscope, wilde met zijn bedrijf overstappen naar de circulaire economie. Een bedrijf dat niet alleen eigen afval recyclet, maar ook producten die aan het einde van hun levensduur zijn.

Hoewel overstappen technisch wel mogelijk was, bleek het te duur. De oplossing lag in het samenwerken met andere partijen. Muezers nam het initiatief om een keten op te richten die zijn pijlen richt op de auto-industrie.

Wat doet Polyscope?

Muezers: "Als chemiebedrijf maken we polymeer en mengen dat met glasvezel of rubberachtige materialen. Spuitgietbedrijven kunnen daarvan een kunststof-frame maken voor een schuifdak of dashboard in auto’s. Ons polymeer wordt ook gebruikt in de papier-, printplaat- en inkt- en coatingindustrie. Als je een iPhone hebt, zit ons polymeer in de printplaat.

Vanwege de herverdeling van waarde in een keten kan je als bedrijf niet zelfstandig omschakelen naar een circulaire economie. Wij besloten samen te werken met partners en zelf de regie op ons te nemen."

Circular economy officer

"Een chief executive officer (CEO) van een bedrijf accepteert dat de ene afdeling meer kosten heeft, zodat de andere afdeling meer winst maakt. Daardoor haalt het bedrijf onderaan de streep een beter resultaat.

Dat heb je ook nodig binnen een keten: iemand die de regie neemt en de waarde verdeelt over de keten. Want als één partner geen positief resultaat ziet, valt de keten uiteen. Dus hebben wij geen chief executive officer, maar een circular economy officer nodig.

Met acht partijen hebben we met circulaire elementen een nieuw ontwerp gemaakt van een 'sunroof'. Die schuifdaken worden gemonteerd in de Renault Scénic en Volkswagen Passat. Een bijkomend voordeel is dat dit schuifdak minder weegt en de fabricage vereenvoudigd is, dat heeft een positieve invloed op de CO2-uitstoot."

Kosten

De samenwerking heeft al diverse innovatieprijzen opgeleverd, maar nog geen winst. "We verkopen kunststof van hoogwaardige kwaliteit voor drie euro", noemt Muezers als voorbeeld. "Voor datzelfde bedrag bieden we kunststof van gerecycled materiaal aan. Dan kiest de klant vaak niet voor gerecycled, want hij denkt dat hij risico loopt op mindere kwaliteit.

Dat risico moet in het oog van de klant gecompenseerd worden met een lagere prijs, maar dan is er geen verdienmodel meer. Daardoor vragen de meeste ondernemers zich af waarom ze de moeite zouden nemen om te recyclen. De waarde is onduidelijk, waardoor de noodzakelijke investeringen uitblijven.

Maar we moeten naar de lange termijn kijken. Door samen te werken, kunnen we wel een verandering in gang zetten. Als keten kan je de risico's en opbrengst verdelen over de keten.

Alle partners maken nu nog kosten, maar we zien wel dat we nieuwe business creëren. We bedenken binnen onze Stichting Claut nieuwe concepten als recyclage-oplossingen, ook op het gebied van mobiliteit en energie zoals elektrisch rijden."

Wat moet er nog gebeuren?

"We willen de keten sluitend krijgen door producten aan het eind van hun economische levensduur ook hoogwaardig te recyclen. Waarschijnlijk is dit de komende tien jaar financieel niet haalbaar. Het is te kostbaar om sunroofs terug te brengen naar Polyscope.

Overigens worden auto's al voor 99 procent gerecycled, maar kunststoffen worden op een berg gegooid. Ze worden verwerkt tot plaatmateriaal of belanden in de verbrandingsoven, terwijl hoogwaardige technische toepassingen ook mogelijk zijn. Tijd dus voor een gigantische mindset-verandering!"

Patrick Muezers

Algemeen directeur Polyscope

Studeerde logistiek & techniek in Venlo

LinkedIn

Dit interview is onderdeel van de serie Growing Ideas, waarin we een kijkje nemen in de toekomst van Food & Agri en innovatieve ondernemingen uit deze branche een podium bieden.

Rabobank is een coöperatieve bank. Dit betekent dat wij niets alleen doen, maar altijd met anderen. Om samen wereldwijd oplossingen van klanten op te schalen en door te ontwikkelen. 'Growing a better world together'. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`