Economie

Parkeermeter loopt op voor Boeing: 2000 dollar per vliegtuig

24 mei 2019 16:42
Boeing moet de vliegtuigen niet alleen stallen, maar ook onderhouden.

Het drama met toesteltype 737 Max gaat vliegtuigbouwer Boeing een hoop geld kosten. Een deel van de rekening zijn de parkeerkosten en voor sommige vliegtuigen zijn die bedragen duizenden dollars per maand.

De Boeing 737 Max staat sinds maart wereldwijd aan de grond, nadat binnen enkele maanden tijd twee toestellen van het type zijn gecrasht. De software-update die problemen in de toekomst moet voorkomen, is klaar. Maar deze week bleek dat het nog maanden kan duren voordat de toestellen weer opstijgen.

Ondertussen loopt de parkeermeter op. Wereldwijd moeten 500 Boeings aan de grond worden houden en dat kost geld. Het gaat niet alleen om stallingskosten, maar ook om onderhoud.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Toezichthouder: Boeing 737 Max kan nog een jaar aan de grond staan

Onderhoud in de woestijn

Technici moeten de vliegtuigen wekelijks schoonmaken, turbines en vleugels testen en boordcomputers opstarten.

Voor sommige maatschappijen is het zelfs nog iets kostbaarder. Zo moet Southwest Airlines de vliegtuigen beschermen tegen zon, wind en zand in de Amerikaanse Mojavewoestijn.

Volgens persbureau Bloomberg kost zo'n het parkeren ongeveer 2000 dollar per maand, per vliegtuig.

Is 2000 dollar veel?

Natuurlijk is het een hoop geld, maar wie zijn auto parkeert op de Amsterdamse gracht is meer kwijt. Wie zijn auto zonder vergunning een maand in het centrum van onze hoofdstad neerzet, moet bijna 4000 euro in de parkeermeter gooien.

Niet geleverde vliegtuigen

Van de 500 vliegtuigen zijn er 100 in eigen beheer van Boeing. Door het vliegverbod kon de producent deze gloednieuwe toestellen namelijk niet leveren aan klanten.

Zo heeft budgetmaatschappij Ryanair 135 toestellen besteld, maar er nog geen één ontvangen. Daarom krijgt Ryanair 'honderden miljoenen euro's' schadevergoeding van Boeing, schrijft de Ierse krant Irish Independent. Het bedrag wordt als korting verrekend op geld dat de vliegtuigbouwer nog tegoed had van Ryanair.

Rekening uit China

Er komen nog meer rekeningen aan voor Boeing. Het bedrijf heeft in totaal 50 klanten die niet kunnen vliegen met de toestellen.

De branchevereniging van 41 Chinese luchtvaartmaatschappijen schat bijvoorbeeld dat leden tegen eind juni ongeveer 520 miljoen euro schade hebben geleden. Daarvoor willen zij compensatie van Boeing.

Als de Boeing 737 Max weer mag vliegen, kunnen de toestellen trouwens niet meteen weer de lucht in. Als een vliegtuig minder dan twee maanden aan de grond staat, mag het binnen enkele dagen weer opstijgen. Na 60 dagen komt daar meer bij kijken: dan kunnen controles weken duren.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Honderden Boeings gestrand: wie draait op voor de kosten?

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`