Economie

Duncan Laurence loopt binnen met Arcade (maar moet de pot wel delen)

20 mei 2019 13:03 Aangepast: 22 mei 2019 09:05
De winnares van vorig jaar overhandigde Laurence de prijs. Beeld © Getty

Bijna 17 miljoen keer is het winnende nummer van het Songfestival, Arcade, al op Spotify beluisterd. Tel daar miljoenen YouTube-views en platina bij op, en je begrijpt dat er met het lied geld te verdienen valt. Omdat Duncan Laurence het nummer deels zelf heeft geschreven, is dat cashen.

Waar veel artiesten ervoor kiezen een lied door een ander te laten maken, heeft Duncan Laurence zelf de pen ter hand genomen. Niet zo gek, want hij is singer-songwriter.

Auteursrechten

Laurence schreef de songtekst samen met de Zweedse muzikant Joel Sjöö. De componist van het nummer is de Nederlandse muziekproducer Wouter Hardy. Dat betekent dat ze met zijn drieën de auteursrechtenroyalty's mogen verdelen.

De helft van de royalty's gaat naar de tekstschrijvers, de andere helft naar de componist. Ofwel: Laurence en Sjöö krijgen ieder 25 procent, en Hardy pakt de overige 50 procent.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Als Duncan het Songfestival wint, moet AvroTros grof betalen

Internetstreams

Gezien de vele streams en downloads, gaat het hier om veel geld. Op Spotify is het nummer op dit moment bijna 17 miljoen keer beluisterd. In Nederland is Arcade op dit moment het meest gestreamde nummer.

Eén stream op Spotify levert ongeveer een halve eurocent op, berekende muziekkenner Sieb Kroeske eerder voor RTL Z. Dat komt dan dus neer op 85.000 euro voor Arcade. Dat zal de komende weken alleen maar oplopen, aangezien Europa pas net kennis heeft gemaakt met het liedje.

Streams op YouTube zijn een stuk minder lucratief. Volgens de Britse krant The Guardian krijgen artiesten maar 0,00027 cent per stream. De rest gaat naar de platenmaatschappij. De videoclip van Arcade en de optredens van Laurence op het Songfestivalpodium zijn op YouTube inmiddels 26,4 miljoen keer bekeken. Dat levert ze 7128 euro op.

Verkoop op iTunes

In een ingelaste uitzending van Pauw kreeg Laurence zondagavond platina uitgereikt. Dat betekent dat Arcade 80.000 keer verkocht is in Nederland. De single wordt niet verkocht als cd, dus we gaan er gemakshalve van uit dat de verkoop grotendeels via iTunes zal zijn gegaan. Zeker gezien de statistieken.

In elf Europese landen is Arcade op dit moment het best verkochte liedje op iTunes. In zes andere landen staat het nummer op plek twee. Het zijn cijfers waar Hardy enorm trots op is.

Arcade kost bij iTunes 1,29 euro. Volgens The Guardian gaat 70 procent naar de makers, wat dus neerkomt op 90 eurocent. Met platina op zak, staat de teller daarmee alleen al in Nederland op 72.000 euro.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Radiozender draait uur lang achter elkaar Arcade van Duncan Laurence

Radio

Dan zijn er ook nog de radiostations die iedere keer dat ze Arcade draaien, een paar tientjes aan auteursrechten moeten betalen. Hoe populairder een zender is, hoe hoger de royalty's. Radio 538 betaalt ongeveer 35 euro per keer, geeft Buma als voorbeeld.      

Het nummer is sinds het is uitgekomen 7344 keer op de Nederlandse radio gedraaid, berekende het Amerikaanse Warm Music. Dat bedrijf houdt bij hoe vaak een liedje wereldwijd gedraaid wordt. Wereldwijd werd het liedje bijna 11.000 keer afgespeeld.

Airplay

Bij die Nederlandse airplay moet wel vermeld worden dat ook lokale stations zijn meegeteld. Die betalen relatief gezien nauwelijks aan auteursrechten. Van de grote radiozenders draaide Sky Radio het vaakst Arcade, namelijk 187 keer.

Radio 538 draaide het Songfestivalnummer 138 keer. Alleen die radiozender tikt al bijna 5000 euro af voor Arcade. En vanochtend draaide zender 100%NL een uur lang het winnende nummer achter elkaar.

Naburige rechten

Naast de auteursrechtenroyalty's zijn er ook nog de royalty’s op zogenaamde naburige rechten. Dit houdt in dat de muzikant die het liedje zingt of speelt, betaald krijgt als het ergens wordt gedraaid, nog bovenop de auteursrechten.

Ieder radiostation, elke televisiezender en elke feestzaal moet betalen. De naburige rechten liggen lager dan de auteursrechten, maar voor veel muzikanten die niet hun eigen liedjes schrijven zijn deze rechten belangrijker.

Laurence deelt deze pot wederom samen met Hardy, die een groot deel van de muziek heeft ingespeeld, zoals de bassen, drums en synthesizer.

Vetpot

Een snelle rekensom laat zien dat de drie artiesten aan streams en verkoop al ruim 169.000 euro hebben verdiend. Tel daar nog de naburige rechten en radio-inkomsten van stations uit heel de wereld bij op en je kan wel zeggen dat Arcade nu al een financieel succesnummer is.

Al zal het de muzikant niet om het geld, maar om de muziek te doen zijn. Ook daar goed nieuws: de Nederlandse tour is inmiddels uitverkocht. Katsjing!

`