Economie

Zo investeert Amazon honderden miljoenen in jonge startups

17 mei 2019 17:26 Aangepast: 17 mei 2019 18:10
Jeff Bezos Beeld © ANP

Amazon heeft belangen in meer dan honderd bedrijven, met een totale waarde van meer dan een miljard dollar. Het bedrijf gaat zeer gericht te werk bij het samenstellen van zijn portefeuille.

Vandaag werd bekend dat Amazon ook een belang heeft genomen in Deliveroo. De maaltijdbezorger is de zoveelste kraal aan de ketting van de webwinkelgigant, want Amazon investeert volop in andere bedrijven. Bij elkaar opgeteld waren die belangen in de zomer van 2018 voor het eerst meer waard dan een miljard dollar.

Amazon doet nauwelijks mededelingen over de bedrijven waarin het investeert. Maar zakenwebsite Inc.com deed een inventarisatie en telde 128 bedrijven, variërend van filmwebsite IMDB tot vertaalsoftwarebouwer Safaba, en van de 'slimme babysokken' van Owlet Baby Care tot cloudplatform Twilio.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Amazon neemt een belang in maaltijdbezorger Deliveroo

Voor de leek lijkt dat een vrij willekeurige selectie, maar dat zou een verkeerde conclusie zijn, zegt Martin Garner, analist bij CCS Insight in Londen. "Amazon doet juist zeer gericht investeringen." Het bedrijf heeft drie hoofdredenen om te investeren, zegt hij: om een nieuw land of een nieuwe regio te betreden, om een nieuwe sector of markt te betreden, of om zijn bestaande core business te versterken.

De investering in Deliveroo valt in de laatste categorie. "De kennis en ervaring van Deliveroo kan Amazon helpen om zijn recent aangekondigde levering binnen één dag te realiseren voor Amazon Prime", zegt hij, verwijzend naar de dienst waarbij Amazon-gebruikers betalen voor privileges.

Pijlers

De nieuwe markten die Amazon betreedt passen in een aantal pijlers. Zo investeert het bedrijf volop in ontwikkelingen op het gebied van 'smart home'. Hieronder valt bijvoorbeeld spraakassistent Alexa. Dat apparaat heeft baat heeft bij goede vertaalsoftware. Ook de slimme babysokken vallen in deze categorie.

"Binnen deze pijlers wil Amazon een zo breed mogelijk scala aan producten en diensten kunnen aanbieden", zegt Garner. "Zo kocht het onlangs een Franse producent van autonome heftrucks. Dat past dan weer in de pijler 'zelfrijdende auto's'."

Steeds meer jonge bedrijven

Toch is er de afgelopen jaren wel wat veranderd in het investeringsbeleid van Amazon. Waar het bedrijf eerder bij voorkeur bedrijven in zijn geheel overnam, koopt het nu steeds vaker een belang in een bedrijf. Zo ook bij Deliveroo.

Dat heeft ermee te maken dat Amazon steeds actiever wordt in sectoren waar technologieën minder ver ontwikkeld zijn, en de risico's groter. Bijvoorbeeld de zelfrijdende auto. Garner: "Amazon neemt vaker deel aan investeringsrondes voor jongere bedrijven."

Amazon moet wel risico nemen, want de concurrentie zit niet stil. Alphabet, het moederbedrijf van Google, deed vorig jaar bijvoorbeeld 19 investeringen. Het verpletterde in 2018 elk kwartaal de verwachtingen van analisten. En dat was vooral te danken aan de papieren winst op de investeringen van het bedrijf.

Van de totale winst van ruim 30 miljard dollar, was 4 miljard te danken aan de waardestijging van de beleggingsportefeuilles van Alphabets investeringsmaatschappijen GV en CapitalG. Die hebben onder meer geld gestoken in huizenverhuursite AirBnB, vertaalapp DuoLingo en banensite Glassdoor.

CCS Insight hielden een lijstje bij van de investeringen van acht grote investeerders in de afgelopen twee jaar. Hierbij zijn vijf grote Amerikaanse techreuzen meegerekend - Alphabet, Amazon, Apple, Facebook en Microsoft – maar ook de Chinese bedrijven Alibaba en Tencent en het Japanse Softbank. In de eerste helft van 2018 waren zij goed voor bijna 60 investeringen per kwartaal.

Achter deze cijfers zitten grote verschillen. Aziatische bedrijven doen gemiddeld genomen twee tot drie keer zo veel investeringen als hun Amerikaanse collega's, in een breder scala aan disruptieve technologieën. De Aziatische bedrijven kopen ook vaker een belang in een bedrijf, in plaats van de hele onderneming.

"Chinese bedrijven hebben het moeilijk in de VS. Via een belang in een Amerikaans bedrijf kunnen ze toch die markt betreden", zegt Garner. De toenemende handelsspanningen tussen China en de Verenigde Staten is volgens hem ook een belangrijke de reden dat het tempo van de Aziatische investeringen sinds de tweede helft van 2018 afneemt, terwijl de Amerikaanse bedrijven in hetzelfde tempo doorinvesteren.

Europa doet niet mee

Europese investeerders doen niet op deze schaal mee. "Je hebt hier geen techreuzen zoals in de VS en China. Een partij als Rocket Internet uit Duitsland investeert ook in techstart-ups, maar dat is toch van een ander niveau."

Voor Europese start-ups of scale-ups die geld zoeken is dat geen probleem. Want de Amerikaanse en Aziatische techreuzen investeren ook volop in Europa. Daar kan het Britse Deliveroo over meepraten.

`