Economie

Verboden prijsafspraken: 'Leveranciers bang voor ketens'

16 mei 2019 18:14 Aangepast: 16 mei 2019 20:41
Beeld © Getty

Toezichthouder ACM onderzoekt verboden prijsafspraken bij de verkoop van elektronica voor consumenten. Volgens Corné van Willigen, oprichter van Hifi Corner, gaat het om een gekunsteld systeem om de grote elektronicazaken te laten overleven. Hij is het spuugzat en doet zijn verhaal. "Leveranciers zijn in feite bang voor de grote winkelketens."

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) onderzoekt prijsafspraken door televisiefabrikanten, zo meldde de NOS vandaag. Marktleider Samsung bevestigt dat er zo'n onderzoek loopt.

Televisiefabrikanten worden ervan verdacht minimumprijzen op te leggen aan webwinkels. Zo worden de prijzen kunstmatig hoog gehouden waardoor de grote bedrijven met fysieke winkels kunnen overleven.

ACM bevestigt tegen RTL Z het onderzoek. "We hebben al maanden meer aandacht voor verticale prijsafspraken. Dat is verboden." Eind vorig jaar deed de toezichthouder invallen vanwege het vermoeden van verboden prijsafspraken tussen fabrikanten en (web)winkels.

Niet alleen televisies

Volgens eigenaar Corné van Willigen van HiFi Corner, een kleinere speler in de elektronicamarkt, is het fenomeen niet alleen bij televisies gaande. "Bij alle elektronicaproducten speelt dit. Echt alle merken eisen dat we een minimumprijs rekenen met het dreigement dat ze anders de leveringen aan ons staken", zegt Van Willigen.

Volgens Van Willigen zijn het niet de leveranciers die er zo op uit zijn om de prijzen van hun producten hoog te houden. "Het zijn de grote elektronicawinkels. Ze maken bijvoorbeeld marge-afspraken met de leveranciers. Als een kleine concurrent zoals wij er dan wat onder gaat zitten, moet de leverancier dat aan de winkel compenseren." Leveranciers controleren daarom scherp of alle winkels zich aan die (verboden) minimumprijzen houden. 

Corné van Willigen van HiFi Corner. Corné van Willigen van HiFi Corner.

Geen reactie

RTL Z benaderde vandaag drie grote (web)winkels voor consumentenelektronica: Cool Blue, Wehkamp en BCC. Geen van hen reageerde op het verzoek vragen over dit thema te beantwoorden.

Wehkamp schoof de vraag door naar BCC waar ze voor de elektronica mee samenwerken. Brancheorganisatie Techniek Nederland zegt in een verklaring dat haar leden niet aan de prijsafspraken meewerken. 

Volgens van Willigen speuren de grote elektronicaleveranciers continu het web af op zoek naar prijsstunters. Om ze vervolgens onder de druk te zetten. "Ze vielen me zelfs op tweede kerstdag lastig, een van de weinige dagen dat we dicht zijn. En eisen dat je de prijs direct aanpast." 

Angst

"Leveranciers zijn in feite bang voor de grote winkelketens", zegt Van Willigen. "De kleintjes zijn daar uiteindelijk de dupe van." HiFi Corner is bijvoorbeeld audiosystemenmerk Sonos twee jaar geleden kwijtgeraakt.

"Producten van Sonos waren bij ons net wat goedkoper. En hoewel we niet de enige waren die toen aanbiedingen deden met Sonos, zijn we eruit gegooid", zegt hij. "Het excuus van Sonos was daarbij dat ze vonden dat het merk niet goed bij de winkel paste, dat de (fysieke) winkel van HiFi Corner niet netjes zou zijn en de omzet te klein." 

Sonos reageerde niet direct op een verzoek om commentaar van RTL Z.

Van Willigen denkt dat hij op dezelfde manier binnenkort Samsung gaat kwijtraken. Toch is hij niet bang dat hij straks niets meer te koop heeft omdat alle merken hem gaat boycotten. "Ik verdien meer aan de duurdere merken. Daar houd ik me wel aan de prijzen omdat de minimumprijzen daar minder spelen. Maar gezegd moet worden dat ze die ook hebben. Er is echter minder concurrentie op prijs", legt hij uit.

"Het moet transparanter in de elektronicamarkt", zegt Van Willigen. "Het moet transparanter in de elektronicamarkt", zegt Van Willigen.

Toptelevisie

Van Willigen zegt al zeker tien tot twaalf jaar last te hebben van de prijsafspraken door zijn grote concurrenten. Er wordt in zijn ogen systematisch gewerkt aan een oligopolie waarbij een handvol winkelketens de markt volledig beheersen.

"Soms proberen merken de fysieke winkels tegemoet te komen met een speciale toptelevisie die niet online te krijgen is. Maar het lukt niet. Vaak is die na een half jaar toch goedkoper online te krijgen", vertelt hij. "Dat komt dan vaak doordat de toestellen elders in Europa goedkoper zijn", legt hij uit.

De prijzen liggen volgens Van Willigen helemaal niet op een minimum voor de winkelketens. "Iedereen weet dat als je naar de winkel gaat, je ook nog goedkoper uit kunt zijn." Dat staat alleen nergens opgeschreven.

"Het zou transparanter moeten. Eigenlijk kunnen we als kleine partij alleen nog stiekem proberen goedkoper te zijn. En dat vinden al mijn collega's van kleine winkels. Alleen ben ik de enige die durft te praten." 

`