Economie

'Eindhoven een van de slechtste vliegvelden ter wereld'

09 mei 2019 15:54 Aangepast: 09 mei 2019 20:34
Wachten om het vliegtuig in te mogen stappen op vliegveld Eindhoven. Beeld © Getty

Het vliegveld Eindhoven is een van de slechtste vliegvelden ter wereld als het gaat om klantvriendelijkheid. Dat zegt claimorganisatie AirHelp na eigen onderzoek. Bij de puntenverdeling onder 132 onderzochte vliegvelden kwam het Brabantse vliegveld uit op plaats 130. Schiphol eindigde in de middenmoot.

Alleen de vliegvelden van Koeweit en Lissabon scoorden slechter dan Eindhoven Airport. Schiphol kwam uit op de 68e plaats. Het beste scoorden Hamad International Airport in Qatar, Haneda in Tokyo en het vliegveld van Athene.  

Klantvriendelijkheid

Air Help weegt de klantvriendelijkheid van de vliegvelden door gegevens van overheidsinstanties, databanken van luchthavens, leveranciers van vlucht-tracking, historische bronnen en een eigen database met vluchtgegevens te wegen.  

Punctualiteit van de vluchten weegt het zwaarst. Verder tellen de klantenservice, wachttijden bij de beveiliging, de netheid en het winkel- en horeca-aanbod op het vliegveld mee.     

Twijfel bij onderzoek

Eindhoven Airport is de tweede luchthaven van Nederland en kent 87 bestemmingen. Vorig jaar maakten 6,2 miljoen passagiers er gebruik van. Alle activiteiten zijn goed voor een jaaromzet van 71 miljoen euro.

In een reactie zegt een woordvoerder van het vliegveld dat uit het onderzoek niet goed duidelijk wordt hoe de punctualiteit wordt gemeten. "Voor veel vliegvelden geldt het moment dat de blokken voor de wielen worden weggehaald. Voor ons geldt het moment dat bij de start het toestel écht los van de grond komt. Daar kan vaak een verschil tussen zitten."

Ook werkt Eindhoven volgens de woordvoerder met relatief veel lowcostmaatschappijen zoals Ryanair die hun toestel binnen 25 minuten weer de lucht in willen hebben. "Met zo'n korte turnaroundtijd heb je eerder kans op wat vertraging. Het is de vraag of die andere vliegvelden in het onderzoek ook zoveel met dat soort  maatschappijen werken."

Parkeren

Eindhoven Airport kreeg recent veel kritiek vanwege de forse verhoging van de parkeertarieven. Een week parkeren kost volgens Omroep Brabant 66 euro; gemiddeld 10 procent meer dan een jaar geleden. Twee jaar geleden stortte een parkeerplaats op het vliegveld in. 

De woordvoerder erkent de parkeerproblemen maar zegt dat eigen klantonderzoek over het vliegveld vooral positief was. "Een overzichtelijk vliegveld, snelle security en genoeg horeca en winkelaanbod."

Het vliegveld is de laatste jaren snel gegroeid. Meer groei zit er nu niet meer in. Een meerderheid van de Tweede Kamer wil niet dat het verder groeit omdat de overlast voor omwonenden te groot zou worden.

`