Economie

McFlurry Stroopwafel nu te koop in VS, bedenker Robert is apetrots

09 mei 2019 15:38 Aangepast: 05 juni 2019 11:50
Robert de Gruyter maakt een McFlurry Stroopwafel. Beeld © McDonald's

Tien jaar geleden bedacht Robert de Gruyter de McFlurry Stroopwafel van McDonald’s. Nu reist zijn ijs naar de andere kant van de wereld en komt op de menukaart van de 14.000 Amerikaanse vestigingen van McDonald’s. "Het zou mooi zijn als hij in Nederland terug op de kaart komt."

Sinds 1995 is De Gruyter franchisenemer van drie McDonald's-vestigen in Haarlem en Santpoort-Noord, daarvoor ontwikkelde hij producten voor een bakkerij en een Franse ijsproducent, de aanjager van zijn ijspassie.

Er waren al een aantal standaard McFlurry-smaken, zoals de McFlurry M&M's. Tijdens een rondje supermarkt dacht hij over mogelijke variaties. "Je kunt natuurlijk alles door ijs blenden."

“Het moest sowieso een herkenbaar koekje zijn. Zandkoekjes, krakelingen en dat soort koekjes vielen af. De naam voor het product moest ook herkenbaar zijn. Stroopwafels kennen mensen meteen", zegt De Gruyter.   

Hoe kwam de McFlurry Stroopwafel tot stand?

"Ik heb McDonald’s Operations en Marketing uitgenodigd om een aantal varianten te komen proeven – bevroren stroopwafels, met stroop en karamel, eentje met kruimels – terwijl ik eigenlijk al wist wat de beste was. Die kozen ze uiteindelijk ook."

"Ze waren niet meteen overtuigd, want McDonald’s heeft al eigen producten en krijgt ontzettend veel ideeën. McDonald’s heeft het vervolgens verder ontwikkeld, daar ben ik niet bij betrokken geweest. Het heeft zeker twee jaar geduurd voor het in de restaurants lag. Tijdens de Hollandse Weken van McDonald's in 2009 is de smaak geïntroduceerd. Ze hebben me wel gebeld dat het product naar Amerika gaat."

Miniatuurvoorbeeld
Meer van RTL Z:

'Ons' stroopwafelijs maakt oversteek naar Amerikaanse McDonald’s

Mag je als franchisenemer eigen producten bedenken en verkopen?

"Nee, het moet operationeel te doen zijn en binnen het concept van McDonald's passen. Je product moet ook voldoen aan de McDonald's-standaarden van kwaliteit en ingrediënten."

"Dan gaat McDonald's met fabrikanten in zee om je product te laten maken. Panels testen met smaaktesten je product. Als dat goed gaat, gaat het naar marketing: wanneer past het in ons plan om dit product te introduceren? Dat was voor de McFlurry Stroopwafel tijdens de Hollandse Weken, toen ook de McKroket werd geïntroduceerd.”

Krijg je nu ook ijs-royalties?

"Nee, maar dat hoeft ook niet. Ik ben ook niet betaald, ik beschouw het als een mooie bijdrage aan het systeem van McDonald's. Ik heb in 2010 wel de Local Store Marketing Award gekregen, een soort plekje op de Hall of Fame van McDonald's."

"Jim Delligatti heeft destijds de Big Mac uitgevonden. Die staat op Wikipedia. Ik heb de afgelopen week al gekscherend tegen collega’s gezegd: hier staat de tweede Delligatti voor je! Maar heel veel goede ideeën van McDonald’s zijn bedacht in de restaurants. De McFlurry is ooit bedacht door een franchisenemer die vlakbij een ijszaak zat en meer ijs wilde verkopen, de McFish door iemand die naast een viszaak zat. Ik vind het al prachtig dat het op deze manier in de publiciteit komt en ben nog trotser erop dat het in Amerika komt."

Robert de Gruyter met zijn McFlurry Stroopwafel. Robert de Gruyter met zijn McFlurry Stroopwafel.

Wordt de McFlurry Stroopwafel een succes in Amerika?

"Qua smaak zal het zeker goed bevallen. Ik ben vooral benieuwd hoe ze de naam zullen uitspreken. We zetten ook Nederland hiermee weer op de kaart: behalve tulpen en molens kennen ze daar nu ook de stroopwafel. Ik ben trots dat het nu in 14.000 restaurants in Amerika gevoerd gaat worden. De naam is niet veramerikaniseerd, dat zal wel leuke woordspelingen brengen."

Staat de McFlurry Stroopwafel nog op het menu in Nederland?

"Helaas, die is hier al een tijdje uit het assortiment… Het is niet de bedoeling dat je als franchisenemer lokale producten gaat voeren, dat is geen beleid van McDonald's. Het zou mooi zijn als ze ‘m weer landelijk zouden invoeren. In reacties op social media zag ik al dat mensen zeiden: leuk dat de McFlurry Stroopwafel naar Amerika gaat, maar wanneer komt hij weer terug in Nederland?"

Miniatuurvoorbeeld
Lijstje

De voedseltrends van 2019

`