Economie

Sinaasappeltrein maakt duizenden ritten met vrachtwagens overbodig

07 mei 2019 13:19 Aangepast: 07 mei 2019 20:30
Sinaasappeloogst in Valencia. Beeld © Getty Images

Eind van deze week vertrekt vanuit Valencia de eerste sinaasappeltrein naar Rotterdam. Drie keer per week wordt zo het verse fruit naar Nederland vervoerd. Daardoor zijn maandelijks ruim 1000 ritten met de vrachtwagen niet meer nodig. Het plan is om in de trein terug naar Spanje diepgevroren friet te vervoeren.

De trein die de naam CoolRail krijgt, is een eerste grote stap in de verduurzaming van het transport van groente- en fruit. Met één trein zijn 42 vrachtwagens die heen en weer rijden niet meer nodig.

'70 procent minder CO2-uitstoot'

Volgens de initiatiefnemers zorgt dat voor een vermindering van de CO2-uitstoot met 70 tot 90 procent. Op jaarbasis zijn er 12.096 ritten minder nodig, een besparing van 22 miljoen wegkilometers. Dat is weer goed voor 15.000 ton minder CO2-uitstoot.  

Het is de eerste rechtstreekse goederentreinverbinding tussen Nederland en Spanje. "Dit is het begin", aldus marketingmanager Annemieke van der Heyde van logistieke dienstverlener Euro Pool, een van de veertien bedrijven die deelnemen aan het project. "We willen zo snel mogelijk naar vijf treinen per week." 

Naast citrusvruchten wordt de trein ook gebruikt voor onder meer komkommers en tomaten.

Moeilijk

Een treinverbinding opzetten is moeilijker dan het lijkt, zo zeggen ze bij Shuttlewise, de organisatie die daadwerkelijk zorgt dat de treinen probleemloos door alle landen heen kunnen rijden.

"Bij iedere grens komt er een andere machinist",  zegt commercieel manager Max Bonnet van Shuttlewise. "De contractonderhandelingen zijn een uitdaging bij versproducten. Zo'n trein kan niet een dag op een rangeerterrein worden neergezet bijvoorbeeld."

Een ander probleem is dat het spoor in Spanje breder is dan op de rest van het traject. Daarom wordt de lading aan de Spaans-Franse grens overgeladen op een andere trein.

20 uur

Toch duurt de reis ongeveer net zo lang als met de vrachtauto: 20 uur. "Maar als Spanje zich aan gaat passen aan de rest van Europa gaat dit nog sneller", aldus Van der Meyde van Euro Pool.

Haar bedrijf is druk op zoek naar ladingen voor de treinen terug naar Spanje. Vooralsnog gaan alleen de lege fruitkratten die kant op. "Maar we zijn in gesprek om diepvriesfriet die kant op te sturen." Nederland en België zijn volgens het CBS de twee grootste producenten van bevroren aardappelproducten in Europa.

Het verkeer en vervoer in Nederland is volgens het CBS verantwoordelijk voor een stijging van 30 procent van de CO2-uitstoot sinds 1990. Vooral de groei van het wegverkeer is daar de oorzaak van.  

Een goederenstation nabij Barcelona Een goederenstation nabij Barcelona

Chauffeurs

De transportsector heeft naast de doelstelling de CO2-uitstoot te verlagen ook andere redenen om over te stappen op de trein. Het is steeds moeilijker om vrachtwagenchauffeurs te vinden. "En waar je op een trein aan één machinist genoeg hebt, heb je op de weg 42 vrachtwagenchauffeurs nodig", zegt Bonnet. 

Ook de toegenomen drukte op de snelwegen, dwingt de transporteurs naar het zoeken van alternatieve vervoersvormen. "Als u wel eens langs Antwerpen en Brussel probeert te rijden dan weet u genoeg", zegt Van der Heyde.

Supermarkt

De sinaasappels gaan via distributeurs naar supermarkten in Nederland. Onder meer naar Albert Heijn die ook deelneemt aan dit project.

De supermarkt gaat volgens een woordvoerder vooralsnog niet communiceren met bijvoorbeeld een stickertje of een bordje in het schap dat de sinaasappels per trein naar Nederland zijn gekomen."Omdat een product nooit 100 procent met de trein is vervoerd en een stickertje een beetje indruist tegen de duurzaamheid van het product."  

Koudwatervrees

"Deze vorm van transport is absoluut de toekomst", zegt Bonnet. "Bij lange afstanden gaat meer en meer op de trein. Als het laden en lossen ook goed is georganiseerd is dat veel efficiënter." 

Van der Meyde ziet nog wel veel koudwatervrees bij klanten. "Het is het nieuwe dat mensen doet afwachten. Klanten zijn nog bang voor vertragingen. We moeten laten zien dat het gewoon goed gaat."

`