Economie

Paasweekend met zomers tintje: kassa voor strandtenten en Keukenhof

19 april 2019 18:12
De Keukenhof in Lisse trekt deze dagen ook hordes mensen. Beeld © ANP

Het paasweekend krijgt een zomers tintje. De thermometer wijst naar verwachting 23 graden aan. Terwijl bij koud of regenachtig weer met name meubelboulevards, autoverkopers en bioscopen goede zaken doen, zal de kassa nu vooral bij buitenattracties rinkelen.

In het paasweekend komen ongeveer een miljoen internationale toeristen naar Nederland, volgens de verwachtingen van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). Dat zijn er 150.000 meer dan afgelopen jaar. Met Pasen gaan ook zo'n 350.000 Nederlanders op vakantie in eigen land.

Toeristen geven naar verwachting dit paasweekend 800 miljoen euro uit in Nederland, becijfert het NBTC. Nederlanders die op vakantie gaan in eigen land geven bij elkaar zo'n 60 miljoen euro uit. Daarnaast ondernemen Nederlanders ook veel uitstapjes in ons eigen land wat goed is voor 450 miljoen euro aan bestedingen.  

Miljoenen omzet

Waar het geld exact terecht komt, is onduidelijk. De Efteling laat weten geen cijfers te willen geven. De Keukenhof kreeg in 2018 ondanks het tegenvallende weer 80.000 bezoekers met Pasen.

Een voorspelling voor Pasen 2019 wil het bloemenpark niet geven. "We merken duidelijk dat het met mooi weer veel drukker is. Bezoekers die via een touroperator hebben geboekt komen met regen ook, maar gezinnen blijven dan thuis. Ook is het van invloed wanneer Pasen valt, vroeg of laat."

Stel dat het mooie weer voor 100.000 bezoekers zorgt die allemaal de volle mep betalen, dan levert dat de Keukenhof (dagticket van 17 euro) een omzet van 1,7 miljoen euro op. Echter komen veel bezoekers met korting.

Madurodam Madurodam

Mensen blijven weg bij de keukenboer

Ook Madurodam is afhankelijk van het weer, zegt een woordvoerder. "Al wordt dat de laatste jaren wel minder. Sinds we meer kinderattracties hebben, is het bezoek meer verspreid." Het park verwacht ongeveer 10.000 bezoekers, met een dagticket van 17,50 euro komt dat op 175.000 euro omzet.

Gastvrij Nederland vertegenwoordigt zestien organisaties en branches in de gastvrijheidseconomie waaronder de Nederlandse Vereniging van Dierentuinen en VVV Nederland. "We zien dat met mooi weer het aantal last-minute boekingen voor de Zeeuwse kusten en de Waddeneilanden explodeert," zegt woordvoerder Karin Kuiper.

"Met deze weersvoorspelling blijven mensen weg bij de keukenboer, meubelwinkels en binnenzwembaden. De buitenzwembaden zijn nog niet allemaal open, anders zou dat qua omzet voor die sector compenseren. Keukenwinkels en meubelboulevards lopen eigenlijk geen omzet mis. Mensen die een keuken willen kopen, komen een week later wel. "

Veel mensen zullen dit weekend naar het strand gaan. Veel mensen zullen dit weekend naar het strand gaan.

Musea en dierentuin

Bij musea is het vaak op zomerse dagen ook nog druk, aldus Kuiper. "Amsterdam trekt met Pasen bijvoorbeeld veel internationale bezoekers. Die willen toch het Rijksmuseum zien, ook al is het warm."

Vijf graden meer of vijf graden minder. Heeft het nu effect op de omzet? Volgens Kees Klesman, directeur van de Club van Elf, is dat koffiedik kijken. De Club van Elf is de belangenvereniging van de grootste attractieparken.

"Er is geen peil op te trekken. Waait het, is het 's ochtends koel? Het scheelt ook per attractie. Bij de Heineken Experience en een dierentuin is er ook veel overdekt te doen. Traditioneel gaan er met mooi weer meer mensen op pad, maar we hebben geen cijfers," verklaart Klesman.

Illustratief beeld. Illustratief beeld.

Domper voor bioscopen

Theaters, waarbij vaak vooraf een kaartje gekocht moest worden, hebben minder last van warm weer, maar dat geldt niet voor bioscopen. Warm weer leidt over het algemeen niet tot een groot bioscoopbezoek, zegt  Anne de Jong, directeur van de branchevereniging van de audio- en video-industrie (NVPI).

Hij verwijst naar een rapport van ABN Amro over de eerste helft van 2018. Het bioscoopbezoek daalde toen met 12,6 procent. Het ontbreken van kaskrakers speelde volgens de onderzoekers een grote rol, maar ook de weersomstandigheden hadden een negatieve invloed.

"Hoge temperaturen zijn een zegen voor wijnboeren en strandtenten, maar een domper voor bioscopen. Consumenten maken andere keuzes, bijvoorbeeld voor kinderfeestjes en uitjes," stelden de onderzoekers toen. "De invloed van de paasdagen zal achteraf moeten blijken," aldus de NVPI nu gevraagd naar een voorspelling voor het paasweekend.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`