Economie

Supermarkten en tuincentra profiteren van Pasen en Duitsers

19 april 2019 06:16 Aangepast: 19 april 2019 11:40
De maanden april en mei zijn voor tuincentra goed voor een kwart van de jaaromzet. Beeld © ANP

IJstaarten, luxebroden, crackers en toastjes. Terwijl we deze producten in een gewone week vaak links laten liggen, stoppen we deze in de week voor Pasen massaal in ons boodschappenkarretje. Ook tuincentra zijn in trek, vooral bij Duitsers die vanwege de strenge openingstijden noodgedwongen de grens over moeten.

Onderzoeksbureau GfK zette op verzoek van RTL Z de totale omzet van Nederlandse supermarkten op een rij. Tijdens een gemiddelde week zetten supermarkten gemiddeld ongeveer 720 miljoen euro om, maar in de week rond Pasen doen ze zo'n 840 miljoen euro. Een stijging van 17 procent.

Belangenorganisatie Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) rekent zelfs op een recordomzet van 870 miljoen euro. Die wordt met name veroorzaakt door het mooie weer, waardoor meer zacht fruit, groenten en duur vlees voor op de barbecue wordt verkocht.

Drie keer meer ijstaarten

GfK leverde ook een lijstje van de vijftien populairste paasaankopen. Relatief gezien staat de ijstaart fier aan kop. Aan de diepvriestaart, waarvan de eerste recepten rond het einde van de negentiende eeuw opduiken, wordt in de week rond Pasen ruim drie keer zoveel geld uitgegeven als tijdens een normale week. Alleen al van Viennetta worden er deze dagen 450.000 verkocht, zegt Unilever.

Ook aan luxebrood, zoals de met amandelspijs gevulde paasstol, en onderleggers (jargon voor crackers, toastjes en matzes) wordt bijna drie keer zoveel geld besteed als in de rest van het jaar. Voorgebakken broodjes en diepgevroren bakkersproducten maken de top 5 compleet. Het traditionele, ongeverfde ei scoort een vijftiende plek.

In absolute getallen wordt in aanloop naar Pasen het meeste geld uitgegeven aan chocola. Een gemiddeld huishouden geeft bijna 2 euro uit aan paaseitjes en chocoladehazen, tegenover de helft op een doorsnee week. Uitgaven aan bloemen en planten en sterke drank staan respectievelijk op plaats twee en drie.

Kwart van de jaaromzet

Het paasweekend, waarbij veel Nederlanders vier dagen op rij vrij zijn, is traditiegetrouw een van de drukste dagen van het jaar voor tuincentra. Doordat de lente net is begonnen en de zomer voor de deur staat, gaan mensen massaal met hun tuin aan de slag.

De maanden april en mei zijn goed voor een kwart van de jaaromzet, blijkt uit cijfers van Tuinbranche Nederland, die 90 procent van de Nederlandse tuincentra vertegenwoordigt. "Het weekend rond Pasen is misschien wel het belangrijkste weekend van het jaar", zegt directeur Frank van der Heide.

De grote tuincentra kunnen wel 30.000 bezoekers verwachten, zegt Van der Heide. Ze komen niet alleen op de planten af, maar genieten ook van een vers belegd broodje en lopen misschien wel met een nieuwe barbecue de deur uit. "Een bezoekje aan het tuincentrum is echt een middagje uit. Sommige mensen blijven wel 2,5 uur."

Veel Duitse klanten

Tuincentra in de buurt van de Duitse grens verwachten veel Duitse klanten, die niet in eigen land terechtkunnen vanwege de strenge openingstijden rondom feestdagen. "Zowel op Goede Vrijdag als Eerste en Tweede Paasdag zijn de winkels in Duitsland dicht", weet Van der Heide. "Ze willen toch vermaakt worden, dus trekken ze erop uit."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Druk paasweekend voor de boeg: miljoen buitenlandse toeristen verwacht

Het wordt sowieso druk in Nederland qua toeristen rond Pasen. Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) verwacht een miljoen buitenlandse toeristen. Twee derde daarvan komt uit Duitsland, een kwart uit België.

Volgens Van der Heide richten sommige tuincentra in het Oosten van Nederland zich op deze dagen op de Duitse consument, door het geven van workshops en te zorgen voor vermaak voor de kinderen. Iets wat in Duitsland niet zo vaak gebeurt. "Wij zijn een slag verder dan onze oosterburen. In sommige gevallen is wel drie kwart van de kentekens op de parkeerplaats wit. De Duitsers weten dat hier leuke dingen gebeuren."

Verslaggever Maarten Veeger mocht een kijkje achter de schermen nemen bij de fabriek waar Viennetta wordt gemaakt:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`