Economie

Minister ontbindt miljoenencontract met bouwbedrijven BAM en Van Oord

16 april 2019 15:40 Aangepast: 09 mei 2019 12:42
Animatie van wat er gaat gebeuren met knooppunt Hoevelaken Beeld © Rijkswaterstaat

Een nieuwe manier van aanbesteden is uitgelopen op een teleurstelling. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft een contract ontbonden voor de renovatie van snelwegknooppunt Hoevelaken.

Bij knooppunt Hoevelaken, waar de snelwegen A1 en de A28 elkaar kruisen, moeten de aansluitende wegen worden verbreed om de doorstroming te verbeteren. In 2015 werd die opdracht, begroot voor bijna 800 miljoen euro, gegund aan een combinatie van bouwbedrijven waaronder BAM en Van Oord. Maar dat feest komt tot een voortijdig einde, is te lezen in een brief aan de Tweede Kamer.

Nieuwe contractvorm geen succes

Het ministerie koos bij de aanbesteding voor een nieuwe contractvorm. Normaal gesproken worden deze bouwprojecten verdeeld in drie fases die apart worden aanbesteed: de verkenningsfase, de planstudiefase en de realisatiefase.

Dit keer werden de planstudiefase en de realisatiefase in één keer uitbesteed. Het idee was dat bouwbedrijven hierdoor slimmer en efficiënter zouden kunnen werken. Dat experiment is vooralsnog geen succes.

"Zowel Rijkswaterstaat als de bouwcombinatie zijn tot de conclusie gekomen dat deze innovatieve contractvorm, die voor het eerst werd toegepast, achteraf gezien niet de juiste is geweest", schrijft de minister.

Daar sluit bouwbedrijf BAM zich bij aan. "Wij zijn niet teleurgesteld of opgelucht. We zijn simpelweg in overleg tot de conclusie gekomen dat dit niet de juiste vorm was, reageert woordvoerder Arno Pronk.

Veranderende eisen

Volgens de zegsman veranderden de eisen van Rijkswaterstaat tijdens het project, waardoor de bouwbedrijven niet meer volgens de bestaande afspraken het project konden afbouwen. Minister van Nieuwenhuizen houdt het erop dat beide partijen niet goed genoeg een inschatting hebben gemaakt van 'de onzekerheden die gepaard gaan met planstudies'.

Of de nieuwe aanbestedingsvorm definitief wordt afgeschoten is de vraag. Volgens Pronk werkte de nieuwe werkwijze in dit geval niet, maar zou het bij andere projecten best kunnen werken. "Bij elke aanbesteding moet goed gekeken worden naar de meest optimale samenwerkingsvorm tussen opdrachtgever en opdrachtnemer."

De bouwbedrijven zullen nu volgens contract de planfase van het project afronden. Daarna zal de realisatiefase opnieuw worden aanbesteed. Dat zal naar verwachting in 2020 gebeuren.

`