Economie

Toeristen betalen zich blauw aan een dagje tulpen (en dat is big business)

17 april 2019 06:17 Aangepast: 17 april 2019 10:18
Een toeriste maakt foto's in een tulpenveld. Beeld © ANP

Je kan voor een paar euro de lijnbus pakken door de bollenvelden en genieten van het uitzicht. Of je boekt als toerist een peperdure tour en ziet bijna hetzelfde. Slimme ondernemers zien business in deze moderne tulpenmanie.

Een dagje naar de Keukenhof. Tussendoor ga je op bezoek bij een pluktuin, waar je tien tulpen mag plukken. Tel daar lunch en vervoer bij op, en je bent 219 euro per persoon verder.

Het is de forse prijs die het Hilversumse bedrijf Tulip Day Tours vraagt voor een dagje tussen de tulpen.

Exclusief tripje

Het slaat nog aan ook. "Het is echt een mix van toeristen. Mensen uit Brazilië, Amerika, Zwitserland", vertelt eigenaresse Marloes Mazzei. De hoge prijs komt met name door het relatief dure vervoer. De toeristen gaan met een groep van maximaal zeven personen op pad. Een stuk exclusiever dus dan een touringcar vol toeristen, en dat kost geld.

Blijkbaar veel geld, want de entree van de pluktuin is gratis en een ticket voor de Keukenhof kost via de officiële weg 17 euro. Aan die prijs lijken ticketbureaus lak te hebben.

Lijnbus of toeristenbus?

Tours & Tickets, dat een vestiging heeft aan het Amsterdamse Damrak, vraagt voor een dagje Keukenhof 59 euro. Daar zit de busreis met gids wel bij inbegrepen. Zonder gids kost het 34 euro.

Via de ticketsite van het Nederlands toerismebureau, NBTC Holland Marketing, zijn toeristen voor toegang tot de Keukenhof en vervoer nog meer kwijt: 38 euro."Het is de markt die dit bepaalt", zegt woordvoerder Elsje van Vuuren. Wie de rechtstreekse lijnbus vanuit Amsterdam pakt, is 30 euro kwijt voor een dagje Keukenhof.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Selfievelden en helikoptervluchten: in Creil maken ze van tulpen een spektakel

Bollenstreek moet meeprofiteren

Het toerismebureau ziet graag dat de hele Bollenstreek meeprofiteert van de tulpenmanie. "Wij houden ons ermee bezig dat alle bollenkwekers profijt hebben van de toename van het toerisme", legt Van Vuuren uit. "En dat ze bij de plaatselijke horeca en souvenirwinkel geld uitgeven."

Ook start NBTC Holland Marketing volgende week een internationale campagne om overlast door toeristen bij kwekers weg te nemen, nadat bloemkwekers zelf al borden plaatsten, banners ophingen en dranghekken plaatsten. "Tulpen worden platgetrapt."

Tulpenkweker aka Mr. Tulip

Er zijn ook kwekers die slim een graantje proberen mee te pikken van het toerisme, door op de eigen boerderij rondleidingen aan te bieden. Toeristen zijn van harte welkom bij de West-Friese Joost de Jong, die zichzelf Mr. Tulip noemt.

Vorig jaar begon hij bij wijze van proef met het rondleiden van toeristen over zijn bedrijf en dat bleek succesvol. "Ik vermoed dat ik dit seizoen duizend toeristen heb", vertelt De Jong. "Ik krijg veel Amerikanen en Canadezen."

Nauwelijks investeringen, prima omzet

Hij kwam op het idee toen hij een stage deed in Taiwan. Veel mensen daar zeiden dat ze graag eens langs wilden komen als ze in Nederland zouden zijn. "Ik dacht: hier kan ik wel wat meer uithalen. En ik vind het leuk om met mensen bezig te zijn."

De Jong biedt drie soorten rondleidingen aan, variërend in prijs tussen de 9 en 23 euro per persoon. Hoewel hij het financieel moet hebben van zijn kwekerij, levert het toerisme een leuk extraatje op. "En het rendement is heel hoog. Je hebt weinig investeringen en toch al een paar duizend euro omzet."

Helikopter of luchtballon over de tulpen

Ook tulpenboer Jordi van Meer, die vorig jaar een spektakel maakte van zijn tulpenvelden met helikoptertours en selfievelden, heeft dit jaar wegens succes verder uitgebreid. Hij biedt nu onder andere ook solextours, ballonvaarten en bingo aan bij de tulpen. 

Hij heeft zijn Tulpenbelevingsveld vervroegd geopend vanwege het mooie weer, en noemt dat 'een gouden zet'. "Het is ongelooflijk hoeveel auto’s de Tulpenroute vandaag al hebben gereden en een groot deel hiervan hebben we ook welkom mogen heten op ons tulpenbelevingsveld", schrijft hij op zijn blog.

`