RTLZ

Carrièrevrouw in mannenwereld: Marith is pilote in Dubai

12 april 2019 06:14 Aangepast: 12 april 2019 08:14
Marith en haar man Erik samen in de cockpit. Beeld © Marith Smidt

Veel vrouwelijke collega's heeft ze niet. Maar in de mannenwereld van de Arabische luchtvaart weet Marith Smidt zich prima staande te houden. Het liefst zou ze meer vrouwen in de cockpit zien. Want er zitten al genoeg 'alfamannetjes' achter de stuurknuppel.

Een landing op het vliegveld tussen de bergen van Kabul in Afghanistan. Of even op en neer naar Irak. Voor de 27-jarige Marith Smidt is het dagelijkse kost. De Nederlandse vliegt sinds 2016 in een Boeing 737 voor een luchtvaartmaatschappij uit Dubai. Daar is ze letterlijk one of the guys.

'Ik had er helemaal niets mee'

Want er zijn maar weinig vrouwelijke piloten. Wereldwijd is net iets meer dan 5 procent van alle vliegers een vrouw. Het gaat om bijna 8700 pilotes in totaal, becijferde de International Society of Women Airline Pilots (ISA). Ook bij de maatschappij waar Smidt voor vliegt geldt dat percentage.

"Ik denk dat het iets van vroeger is. Dat mensen denken dat het een mannenberoep is. Een jongensdroom", vertelt Smidt. Zelfs had ze als kind nooit de droom om pilote te worden. "Nee totaal niet. Mijn vader is luchtmachtpiloot. Maar ik had er helemaal niets mee."

Klas vol jongens

Tot ze op haar zestiende een keer, na aandringen, met haar vader meeging naar een selectiedag van de Luchtmacht. Daar mocht ze meevliegen. "Ik stapte uit en zei: ik word piloot! Ik vond het helemaal fantastisch."

Werken bij de Luchtmacht leek haar niets, dus koos ze voor een opleiding tot commercieel piloot. Daar merkte ze al dat de cockpit een domein van mannen is. In haar klas van 24 zaten maar drie vrouwen. "Helaas ben ik de enige vrouw die een baan heeft bemachtigd."

Crisis gooide roet in het eten

Dat had nog heel wat voeten in aarde. Ze studeerde af midden in de crisis, toen er een overschot aan piloten was. "Ik heb misschien wel honderd sollicitaties gestuurd." Maar de aanhouder wint. Na een paar jaar als stewardess bij Transavia lukte het haar een baan als pilote te bemachtigen in Dubai.

Smidt is second officer en zit dus in de cockpit op de stoel naast de gezagvoerder. In al die honderden vluchten die ze heeft gemaakt, heeft ze nog nooit naast een vrouw gezeten. Hoewel ze dat wel eens zou willen, heeft ze weinig moeite met al die mannen.

Alfamannetjes

Smidt: "Ik vind de mannenwereld juist tof. Ik kan ook veel beter met mannen overweg. Mijn vrienden van vroeger waren ook allemaal jongens. Ik praat liever over mannendingen dan over lippenstift of shoppen."

Toch heeft ze liever dat de verhouding man-vrouw in de cockpit gelijk is. Veel piloten zijn alfamannetjes, vindt ze. "Twee alfamannen in de cockpit, die zich graag willen bewijzen…"

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Deze vrouwen zijn piloot en de hele wereld moet het weten

Harde landingen

Maar ook Marith moet zich soms, zij het onbewust, bewijzen. Zeker als ze vliegt naar 'bepaalde landen waar vrouwen nog maar net auto mogen rijden'. "Dan word je wel eens aangekeken. Ik heb wel eens gehad dat er na een harde landing iemand naar de cockpit kwam en riep bad driver."

Ook collega's kunnen soms onaardig uit de hoek komen, als het om haar geslacht gaat. "Als er een harde landing wordt gemaakt roepen ze wel eens: dat is Marith. En dat is dan geen grapje. Zeker in het begin merkte ik dat er anders naar me werd gekeken. Maar dat moet je loslaten. Gelukkig kan ik mijn ei kwijt bij mijn man thuis."

Met haar man in de cockpit

Niet geheel toevallig is haar man, Erik (29, ook Nederlands) ook piloot, bij dezelfde maatschappij. Ze leerden elkaar kennen in de cockpit. Zij als leerling, hij als een soort coach. "Dat was wel heel gênant. Het was de enige dag in mijn carrière dat de captain het van mij moest overnemen, net voor de landing."

Nu zitten ze geregeld samen in de cockpit. Hij als gezagvoerder, zij als copiloot. Om zo professioneel mogelijk te zijn spreken ze onder werktijd Engels. "Daar hebben we afspraken over gemaakt. Als er kinderen zijn, doen we het ook niet meer." Er kleven immers altijd risico's aan vliegen.

Schmidt vliegt voor een prijsvechter uit Dubai in een Boeing 737. Schmidt vliegt voor een prijsvechter uit Dubai in een Boeing 737.

'Het leven is fantastisch in Dubai'

Niet alleen op haar werk zit ze tussen de mannen. Dubai is, hoewel het westers ademt, nog altijd een land waar mannen de baas zijn. Dat vergt soms wat aanpassingen, maar daar heeft Smidt weinig moeite mee. "Het leven is fantastisch in Dubai. Er is zo veel te doen."

Meteen nadat ze werd aangenomen is ze in de stad gaan wonen. Eerst met een vriendin, inmiddels woont ze samen met haar man. "Dat was eerst best tricky, want je mag hier niet samenwonen als je niet getrouwd bent. Dus we hebben snel besloten om te trouwen. Je kijkt anders toch iedere dag om je schouder", legt ze uit.

Geen plannen om terug te gaan

Teruggaan naar Nederland ziet ze niet snel gebeuren. Onlangs werd het stel benaderd door een Nederlandse maatschappij. Toch was dat geen optie. Haar man zou een functie naar beneden gaan en het salaris in Dubai is veel hoger.

Ze kennen er namelijk geen inkomstenbelasting. "We hebben net een nieuw appartement en hebben het heel erg naar onze zin. We blijven nog zeker vijf jaar hier", besluit Smidt.

Cijfers

Gemiddeld is 5,6 procent van de vliegers een vrouw. Bij KLM is dat net iets minder, namelijk 4,8 procent, blijkt uit de meest actuele cijfers van de ISA. Bij Transavia Nederland is het juist hoger, daar is 8,5 procent vrouw.

Het aandeel vrouwelijke gezagvoerders is laag. Slechts 1,55 procent van alle captains wereldwijd is vrouw.

Meer vrouwen in de cockpit

Smidt denkt dat er meer voorlichting moet komen voor het vak van piloot op basis- en middelbare scholen. Op die manier verdwijnt het imago dat het een mannenberoep is. Zelf promoot ze haar beroep via Instagram.

`