Economie

Facebook gaat beter uitleggen hoe het geld verdient aan privédata

09 april 2019 12:31 Aangepast: 10 april 2019 11:57
Facebook-oprichter Mark Zuckerberg bij het Europees Parlement in mei 2018. Beeld © ANP

Facebook gaat haar gebruikers beter uitleggen hoe het gegevens inzet om reclamemakers gerichte advertenties te laten plaatsen. "We zullen onze gebruiksvoorwaarden updaten om duidelijker te zijn over hoe Facebook geld verdient", laat het bedrijf weten.

De Europese Commissie en nationale consumentenwaakhonden verwelkomen de toezeggingen van het Amerikaanse techbedrijf. Brussel eiste vorig jaar na het privacyschandaal met Cambridge Analytica dat Facebook transparanter zou worden.

EU-commissaris Vera Jourová (Consumentenrechten) dreigde met sancties. Zij is blij dat er nu 'eindelijk' maatregelen worden genomen. Facebook zal de aanpassingen 'uiterlijk eind juni' doorvoeren, aldus Jourová.

Gerichte reclame

Facebook verzamelt gegevens van alle ruim 2 miljard gebruikers. Adverteerders krijgen die data niet, maar ze kunnen Facebook wel gericht reclame laten plaatsen. Ze kunnen bijvoorbeeld advertenties laten zetten in de tijdlijn van vrouwen van 35 uit Den Haag die de pagina's van speelgoedwinkels hebben geliket.

Facebook zal duidelijk in zijn voorwaarden zetten dat gegevens van gebruikers worden gebruikt voor commerciële doeleinden. Ook wordt duidelijker beschreven hoe een account kan worden beëindigd.

Juridisch jargon

Jourová wijst op de miljarden die Facebook verdient met persoonlijke gegevens en hekelt het 'juridische jargon' waar het bedrijf zich volgens haar tot nu toe achter verschuilde. "Nu zal voor gebruikers duidelijk zijn dat hun data door het sociale netwerk worden gebruikt om gerichte advertenties te verkopen."

Facebook heeft in de EU-landen 380 miljoen gebruikers, onder wie ongeveer 10 miljoen in Nederland.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`