Van Kamer van Koophandel

Innovatieve oplossingen voor praktische vraagstukken gezocht

01 april 2019 16:47 Aangepast: 01 april 2019 17:35

Vorige maand lanceerde de Kamer van Koophandel de ‘KVK Business Challenge’. Een online innovatieplatform waar zes verschillende bedrijven vraagstukken hebben ingediend en waar innovatieve ondernemers oplossingen voor kunnen inbrengen. Een van de bedrijven die hieraan meedoet is groente- en fruit afzetorganisatie The Greenery. Het vraagstuk: hoe kunnen we groente en fruit op een duurzame manier verpakken?

Voor The Greenery, opgericht in 1996, is duurzaamheid een belangrijk onderdeel van de strategie. Dat is breder dan alleen het verpakkingsmateriaal. Het begint bij milieuvriendelijk telen en het verminderen van de uitstoot door de reisafstand van het groente en fruit te verkorten. De laatste jaren is daar ook het belang van verpakkingsmateriaal bijgekomen. Logisch, vindt Nicolas van Hasselt, innovatie coördinator bij The Greenery. “We kennen allemaal de beelden van de plasticsoep. Er wordt zoveel verpakt, dat is voor zowel de consument als de retailer een doorn in het oog. We hebben al goede stappen gezet: we streven naar 100% recyclebare plastics en ontwikkelen biobased karton gemaakt van tomatenvezels. Maar zeker nu supermarkten hebben uitgesproken dat ze in 2025 een plasticreductie willen van 20%, moeten we nog meer stappen zetten.” 

Samenwerken

Kamer van Koophandel ontwikkelde het online platform ‘KVK Business Challenge’, waar ze de link zijn tussen de corporates en innovatieve ondernemers. De bedrijven die meedoen, hebben een maand de tijd om in contact te komen met ondernemers en innovatieve startups. Na die maand wordt een keuze gemaakt uit de ingezonden ideeën en daar kan een samenwerking uitvloeien. “Dit zijn interessante kansen voor ons. Zo kunnen we de krachten combineren en uiteindelijke innovatieve startups of ondernemers vinden, waarmee we willen samenwerken”, zegt Van Hasselt. 

Strijd

Een oplossing voor het verpakkingsprobleem vinden, is niet gemakkelijk. Het is een constante strijd tussen bescherming, het verlengen van de houdbaarheid, portionering en duurzaamheid. “Bij zacht fruit, zoals aardbeien of frambozen, heeft de verpakking onder andere de functie van bescherming. Anders ligt er alleen maar jam in de winkel. Als een product geen verpakking nodig heeft, doen we het niet. Kijk maar naar bananen of een losse bloemkool”, legt Van Hasselt uit.

Concreet 

Of er voorwaarden zijn voor de oplossingen voor The Greenery? In principe niet, zegt de innovatie coördinator. “We proberen het juist heel erg open te laten en we hopen op oplossingen waar we nog niet aan gedacht hebben. We willen wel graag concepten die we binnen twee jaar kunnen implementeren, een oplossing mag niet te ver weg zijn. Er moeten nu dingen gedaan worden, dus de stap moet concreet zijn.” 

Wil jij je idee indienen of de andere vraagstukken bekijken? Check dan deze website  

Nicolas van Hasselt, innovatie coördinator bij The Greener Nicolas van Hasselt, innovatie coördinator bij The Greener

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`