Economie

Problemen stadsauto's al langer bekend: 'Wij wisten niets, ruit knapte opeens'

29 maart 2019 17:03 Aangepast: 29 maart 2019 17:37
De kapotte autoruit. Beeld © Edwin van de Breevaart

De terugroepactie van 200.000 kleine stadsauto’s in Nederland, waarvan de zijruiten kunnen loslaten, loopt niet gesmeerd. Hoewel het probleem al maanden bekend is, zijn er automobilisten die nog steeds geen brief hebben gehad. "Vanuit het niets barstte onze ruit, we wisten van niets."

De productiefout, de zijruit van het achterportier kan losraken, werd ontdekt in december. In totaal gaat het om bijna 200.000 Peugeot 107's, Citroën C1's en Toyota Aygo's die zijn verkocht in de periode 2005 tot en met 2013.

Yedai Jansen en haar vriend Twan Nicolai wisten niets van de problemen, maar ondervonden wel dat die er waren toen ze op de snelweg reden met hun kind. Vanuit het niets barstte de ruit van hun Toyota Aygo. "Er klapperde al iets, dus we waren op weg naar een afslag", vertelt Jansen. Toen kwam de klap. "Op de snelweg lag veel glas, maar een deel klapte naar binnen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Peugeot, Citroën en Toyota roepen bijna 200.000 auto's terug: ruit laat los

'Gelukkig de baby niet achterin' 

Bij haar vriend Twan Nicolai zat zijn trui vol met glassplinters. "We hadden eigenlijk de baby achterin willen zetten, maar dat hebben we gelukkig niet gedaan", vertelt Jansen. De gesprongen ruit werd vervangen bij hun vaste garage.

Zij hadden geen brief ontvangen van Toyota. Een vriendin van het stel, dat een Peugeot 107 heeft gisteren wel. "Ik heb meteen Toyota gebeld, want het is toch 150 euro. Ik moet nu langs de dealer met de reparatiefactuur om te kijken of ze het willen vergoeden", zegt ze. "Dat is niet vanzelfsprekend, want op de website van de RDW stond het al sinds eind 2018. Maar ja, daar kijk je toch niet iedere dag", zegt ze.

Waarschuwingsprocedure

De RDW (de Rijksdienst voor het Wegverkeer) houdt onder andere toezicht op de technische staat van voertuigen. Sinds 19 december 2018 staat in het terugroepregister van de RDW dat 'de lijm waarmee de ruit van het achterportier aan de scharnieren gemonteerd is los kan laten'. Automobilisten moeten met hun wagen langs de dealer, want het ernstige gevolg kan een 'ongeval met (letsel)schade' zijn.

In dit soort gevallen is de procedure dat de autofabrikanten brieven sturen naar de autobezitters. De gegevens worden op nummer opgevraagd bij de RDW, die namen en adressen verstrekt. "We zijn in januari begonnen met 71.000 Aygo-rijders benaderen, maar er zit wel een bepaald verloop in", zegt een woordvoerder van Toyota.

Brieven gaan er in etappes uit

Uiteindelijk gaan die 71.000 brieven wel de deur uit, maar bedrijven kunnen ook niet in een keer die tienduizenden klanten helpen. Daarom gaan de brieven er in etappes uit. "In januari zijn er 21.000 Aygo’s bij de dealer geweest", aldus de woordvoerder. Daarover zijn sommigen kritisch. Verschillende bezitters van deze automodellen geven aan nog geen brief te hebben ontvangen.

Een optie zou zijn dat de RDW zelf brieven verstuurt bij een terugroepactie. Dat gebeurt nu nog niet. "Het klinkt wat flauw, maar wij zijn een uitvoeringsorganisatie. Het is misschien wel logisch dat wij dat doen bij alle terugroepacties, maar daarover moet de politiek beslissen."

Carglass ziet vaker problemen bij deze modellen

Het lijkt erop dat veel bezitters van C1's, Aygo's en 107's zelf al in de weer zijn gegaan met de ruiten.Carglass laat aan RTL Z weten dat ze 25 procent vaker te maken hebben met achterzijruitvervangingen bij deze merken, ten opzichte van het totaal aantal achterzijruitvervangingen.

Het gaat volgens een woordvoerder van Carglass opvallend vaak om auto's uit het bouwjaar 2006 en 2007. Ook merken ze dat er vaker melding wordt gemaakt van een technische oorzaak. Dan gaat het dus niet om inbraak, maar om bijvoorbeeld een raammechanisme dat niet functioneert of kit die loslaat door een slechte hechting.

De kapotte autoruit. De kapotte autoruit.

Wie stuurt de brieven? 

Op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt wel nagedacht over hoe de RDW dit soort terugroepacties in de toekomst moet oppakken. Het is mogelijk dat zij in de toekomst verantwoordelijk worden voor de brieven.

Na het bekend worden van de terugroepactie melden zich tientallen mensen die balen dat de brief van de terugroepactie (nog) niet ontvangen is. Voor Edwin van Breevaart was die brief hoe dan ook te laat gekomen.

'Je weet niet wat er aan de hand is' 

Hij reed in de zomer van 2018 terug van een vakantie in Legoland, over een binnenweg in Denemarken, toen er iets begon te suizen. Een open raampje, dacht Van Breevaart. "Opeens hoorden we een plop. Door de achteruitkijkspiegel zag ik mijn hele zijruit versplinteren. Gelukkig was het aan de kant waar mijn zoon niet zat", zegt hij.

"Je weet op zo'n moment niet wat er aan de hand is. Het is zo’n vreemde gewaarwording", blikt hij terug. In Denemarken maakte hij het provisorisch om vervolgens in Nederland langs Carglass te gaan voor reparatie.

Een paar dagen terug lag bij hem de brief op de deurmat met de terugroepactie. "Peugeot is deze week begonnen met de actie, en ik heb deze week de brief gekregen", zegt hij. "De afwikkeling is prima. Volgende week heb ik een afspraak om te kijken of ze de kosten vergoeden", besluit hij.

 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore