RTLZ

Techbedrijven uit Brainport nieuwe hoofdsponsoren PSV

25 maart 2019 14:24 Aangepast: 25 maart 2019 17:00
De nieuwe sponsor op het shirt van onder andere sterspeler Hirving Lozano. Beeld © PSV

Regerend landskampioen PSV heeft een nieuwe hoofdsponsor. Vanaf volgend seizoen prijkt alleen niet de naam van een bedrijf op het shirt, maar van de kapitaalkrachtige regio rond de stad.

De nieuwe sponsor van koploper van de Eredivisie heet Metropoolregio Brainport Eindhoven. De club gaat intensiever samenwerken met het bedrijfsleven in de regio, doel is om 'samen de regio nóg prominenter op de kaart te zetten als wereldleider in kennis, hightech en innovatie', staat in het persbericht

Achter de naam Brainport gaan vier bedrijven schuil en de High Tech Campus, het bedrijventerrein bij de stad waar veel (tech)bedrijven gevestigd zijn. Het gaat om ASML, maker van chipmachines, bedrijvenconglomeraat VDL, supermarktconcern Jumbo en maker van zorgapparatuur Philips. 

Bustour

Vertegenwoordigers van de bedrijven werden met een bustour opgehaald, waarna de sponsordeal in het stadion van de club bekend werd gemaakt. Anders andere Jumbo-topvrouw Colette Cloosterman-Van Eerd en VDL-topman Willem van der Leegte reden mee.

'Behoorlijke stijging'

Hoeveel de bedrijven sponsoren, wil PSV niet zeggen. "Alle bedrijven hebben met ons deals gesloten en jullie kunnen binnenkort in de jaarcijfers zien dat onze sponsorinkomsten behoorlijk gestegen zijn", zegt algemeen directeur Toon Gerbrands.

De stichting Brainport en de 22 gemeenten die bij het samenwerkingsverband horen, investeren in ieder geval geen geld in de club, staat in het persbericht

Het Brabants Dagblad meldt dat Philips vanaf 2021 1,5 miljoen euro gaat betalen. Het bedrijf, naamgever van de club, betaalt nu drie miljoen per jaar. Dat is voor een naamsvermelding op de mouw van het shirt en omdat het stadion ook de naam van het bedrijf draagt.

RTL Z
`