Van onze partner Rabobank

Efficiënter werken door het uitmelken van data

22 maart 2019 11:35 Aangepast: 22 maart 2019 21:14
Beeld © Connecterra

Artificial intelligence helpt melkveehouders bij hun bedrijfsvoering. Zo krijgt de boer een seintje als een koe ziek wordt, maar kan hij ook zien of ander voedsel het gewenste resultaat oplevert.

Connecterra is het bedrijf achter Ida, de virtuele assistent voor melkveehouders op basis van artificial intelligence. Dat betekent dat Ida steeds bijleert. Bijvoorbeeld van de feedback van de melkveehouder, maar ook van het gedrag van koeien.

De startup, gevestigd in Amsterdam, is opgericht door twee voormalige Microsoft-medewerkers. Ze werkten in avonden en weekenden in hun kelder aan Connecterra, toen ze in 2015 uitgeroepen werden tot startup of the year tijdens Web Summit.

Wat doet Ida?

Yasir Khokhar, CEO Connecterra: "Ida is een intelligente assistent voor melkveehouders. Het systeem helpt de boer efficiënter te werken en zijn bedrijf te verbeteren. Om te weten wat er gebeurt, maakt Ida gebruik van sensoren. Die bevinden zich zowel om de nek van de koe als in machines. Ook maakt het systeem een koppeling met derde partijen om bijvoorbeeld het weer te weten.

Koeien hebben veel gezondheidsproblemen. Ida kan die al signaleren, voordat het probleem zichtbaar is. Daardoor kan een boer twee tot drie dagen eerder ingrijpen. Dat bespaart medische kosten en verlies van productie, omdat de koe minder lang ziek is. Ook kan de boer een seintje krijgen als de koe vruchtbaar is, gaat kalven of het gewoon te warm heeft.

Met Ida kunnen boeren zien of wijzigingen een positief effect hebben. Bijvoorbeeld of ander voer zorgt voor meer eiwit in de melk. Of dat koeien met minder voer toch evenveel melk produceren."

Hogere productie, lagere werkdruk

"Wij willen bijdragen aan het oplossen van het voedselprobleem. Door de groeiende wereldbevolking moet de voedselindustrie 60 procent meer produceren in 2050. Boeren moeten efficiënter gaan werken. We zien dat melkveehouders gemiddeld 51 jaar oud zijn. De jonge generatie wil geen boer worden. Dat betekent dat boeren met minder personeel meer moeten produceren.

Ida kan hierbij helpen. We zien veehouders in Nederland die hun melkproductie met 15 tot 20 procent verhogen. Terwijl Nederlandse boeren al veel kennis en technologie in huis hebben. Ida wordt hier vooral ingezet om het bedrijf te optimaliseren en de werkdruk te verlagen."

Ida Ida

"In Kenia zie je dat Ida helpt de vaardigheden van de boer te verbeteren. Hun kennis van zowel koeien als het leiden van een boerenbedrijf ligt op een heel ander niveau. De melkproductie kan daar binnen een paar maanden verdubbelen."

Markt voor markt

"De zuivelindustrie wordt gedomineerd door een paar grote spelers. Het is een gesloten wereld, waarin het lastig is om toegang tot partijen te krijgen. Het kost tijd om als buitenstaander relaties op te bouwen. Je moet markt voor markt binnenhalen. Daardoor duurt het langer om te groeien. Het is niet zoals de technologische industrie waar je snel kan opschalen.

Ida wordt nu gebruikt in dertien landen. Nederland is het grootste land. Danone is een grote partij, waarvan wij de leveranciers met Ida ondersteunen. Er zijn ook boeren die zich direct bij ons aanmelden. We hebben drie abonnementen: van 2,50 tot 7,50 euro per koe. Daar zit alles bij in: hardware en software. Het maakt niet uit of de boer tien of duizend koeien heeft."

Wat zijn de plannen voor de toekomst?

"Er zijn een aantal spannende ontwikkelingen, waar ik nog niet veel over kan zeggen. Voorlopig houden we het bij koeien. We hebben nog genoeg werk te doen in de zuivelindustrie. We zouden bijvoorbeeld graag samenwerken met Friesland Campina.

Maar we zien ook dat veel melkveehouders land hebben met gras of andere gewassen, zoals mais en aardappelen. In de toekomst kan Ida boeren leren de opbrengst per vierkante kilometer te optimaliseren."

Yasir Khokhar

Medeoprichter en CEO Connecterra

Studeerde Computertechnologie in Pakistan

LinkedIn

Levensmotto: 'If I can’t find a way, I’ll make one'

Dit interview is onderdeel van de serie Growing Ideas, waarin we een kijkje nemen in de toekomst van Food & Agri en innovatieve ondernemingen uit deze branche een podium bieden.

Rabobank is een coöperatieve bank. Dit betekent dat wij niets alleen doen, maar altijd met anderen. Om samen wereldwijd oplossingen van klanten op te schalen en door te ontwikkelen. 'Growing a better world together'. 

`