Economie

Pensioenbank Brand New Day krijgt 25 miljoen euro groeigeld

22 maart 2019 06:12 Aangepast: 22 maart 2019 08:30
BrandNew Day-oprichter Kalo Bagijn.

Pensioenbank Brand New Day krijgt een investering van 25 miljoen euro van bestaande aandeelhouders. De miljoenen worden door het bedrijf gebruikt om sneller te kunnen groeien.

Om (pensioen)spaargeld te mogen aantrekken of uitzetten moet een het bedrijf een bepaald eigen vermogen aanhouden van ongeveer 4 procent van het spaargeld. Hoe meer spaargeld er is, hoe hoger dat eigen vermogen dus moet zijn. De 25 miljoen euro investering wordt toegevoegd aan het eigen vermogen van Brand New Day.

Veel meer nieuwe klanten mogelijk

"Met het eigen vermogen dat we hadden, konden we per jaar 3000 nieuwe klanten bijschrijven", vertelt oprichter Kalo Bagijn. "Met deze investering groeit dat naar 30.000 nieuwe klanten per jaar", stelt hij. "Dit investeringsgeld hebben we nodig om sneller te kunnen groeien."

Bij het bedrijf werken ongeveer 200 mensen. In 2017 kreeg Brand New Day een bankvergunning om een spaarbank voor consumenten te beginnen. Het is geen bank met betaalproducten, de focus ligt op pensioenproducten. Banksparen is een vorm van aanvullend pensioen en bankvergunning is een voorwaarde voor een financiële instelling die bancaire diensten uitvoert. 

In totaal heeft Brand New Day nu zo'n 270.000 klanten. Die zijn verdeeld in twee takken: een collectieve tak waarbij pensioenen via bedrijven worden geregeld en een particuliere tak van mensen die het zelf regelen. Bij de bedrijfstak zijn ongeveer 110.000 werknemers van 5000 bedrijven aangesloten. Bij de particuliere tak zitten 160.000 klanten.

'We kunnen enorm uitbreiden' 

Bij de particuliere tak van Brand New Day kun je zelf je pensioen regelen als consument, via beleggen of sparen. Die laatste optie biedt Brand New Day sinds vorig jaar aan. Inmiddels heeft het bedrijf 10.000 klanten met een spaarrekening en 2600 met een pensioenspaarrekening.

"De spaarmarkt is heel erg groot in Nederland, veel groter dan de beleggingsmarkt", zegt Bagijn. "We kunnen daar nog enorm uitbreiden. We zijn niet voor niets in no time naar 270.000 klanten gegroeid. Het is heel simpel met financiële producten: hoe lager je kosten houdt, hoe meer mensen overhouden." 

Meer bewustzijn

Bagijn ziet een mooie toekomst weggelegd voor zijn bedrijf. "Tien jaar geleden begon ik met dit bedrijf als antwoord op de woekerpolisaffaire. Toen was pensioen een non-issue voor mensen onder de 50. Dat is nu fundamenteel anders, vooral door de grote discussie over pensioenen is er veel meer bewustzijn gekomen", merkt hij.

De investering wordt in twee delen afgerond. Het eerste deel, 15 miljoen euro, is eind vorige maand afgerond. De overgebleven 10 miljoen volgt, na goedkeuring van de Nederlandsche Bank, in juli van dit jaar.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`