Economie

Staking ov betekent drukte voor taxibedrijven: 'Moeten nee verkopen'

18 maart 2019 09:53 Aangepast: 18 maart 2019 10:49
File in Den Haag. Beeld © Archiefbeeld ANP

Hoewel het treinverkeer langzaamaan weer opstart na de staking van vanochtend, zal de chaos nog wel even aanhouden. Bij taxibedrijven staat de telefoon roodgloeiend. "Ik moet inmiddels 'nee' verkopen, ik trek niet zomaar een blik auto's met chauffeur open."

Bij verschillende taxicentrale's in Amsterdam en Utrecht blijft de telefoon ook na meerdere pogingen in gesprek. Na drie pogingen wordt er in Den Haag wel opgenomen. "Druk? Hou op, schei uit, heb je even? Het is echt super druk."

Wilma van der Stap werkt voor de Taxicentrale Haaglanden. Op de achtergrond het geluid van rinkelende telefoons. Af en toe moet ze een collega te woord staan die op de taxi rijdt. "Doe mij een lol, kun je even snel daarheen? Je moet me helpen, het kan even niet anders", smeekt ze een chauffeur bijna. 

Files en volle wagens

De taxicentrale wist dat het druk zou worden vanochtend met een staking van de treinen, en in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag ook de trams, stadsbussen en metro's. Reden voor de staking is dat machinisten, chauffeurs en conducteurs willen dat hun pensioenleeftijd op 66 jaar blijft staan

Maar dat het zó druk zou worden? Het aantal aanvragen ligt twee keer zo hoog. "We moeten inmiddels 'nee' verkopen. Heel vervelend voor de mensen die een ziekenhuisafspraak hebben of naar Schiphol moeten. Het is niet anders", aldus Van der Stap. "Maar ik trek niet zomaar een blik open met auto's en chauffeurs."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Chaos door staking blijft uit, wel meer files dan normaal

'Zelfs sluiproutes vast'

Voor wie wel een taxi beschikbaar is, heeft ze wel een waarschuwing: "Heel Den Haag en omgeving staat vast. Zelfs op de sluiproutes." Klanten hebben daar helaas niet altijd begrip voor, zegt ze.

Drukte betekent overigens niet dat prijzen omhoog gaan. "Dat kunnen we niet maken, een no go", zegt Van der Stap. Bij Uber gebeurt dat wel, blijkt uit een bericht van een klant die van Amsterdam Centrum naar Schiphol moest. 

Een woordvoerder laat weten dat het klopt. "Bij Uber worden prijzen algoritmisch bepaald. We zien regelmatig dat in de spitsuren de ritprijzen iets hoger ligger doordat er meer vraag is", laat ze weten. 

'Gekkenhuis' bij centrales

"Er zijn nog drie wachtenden voor u." In Rotterdam is het ook 'gekkenhuis'. "Sorry, ik heb nu echt geen tijd voor je", zegt een medewerker. "Er wachten zoveel klanten op mij." 

In Amsterdam, zo zegt Ron Flens, marketing officer bij TCA in Amsterdam, 'valt het allemaal reuze mee'. "We hebben vijf procent meer ritten, en één extra medewerker op de centrale ingezet." Mensen werden ruim van tevoren ingelicht, zegt hij. "Iedereen was voorbereid. Zelfs op de weg was het prima te doen, zeggen chauffeurs."

Op het Haagse Malieveld begint om 12.00 uur een grote manifestatie, bedoeld om het kabinet duidelijk te maken dat 66 jaar de pensioenleeftijd moet blijven. Hieraan doen ook de politie, douane, Rijkswaterstaat en Defensie mee. Ook de chauffeurs van Uber staken vandaag vanwege de 'constante en ongezonde werkdruk'. 

`