Economie

Hogere omzet, maar lagere winst voor RTL Nederland

14 maart 2019 10:29 Aangepast: 14 maart 2019 10:55
Sven Sauvé ceo van RTL Nederland. Beeld © ANP

De omzet van RTL Nederland steeg afgelopen jaar met 6,5 procent tot 508 miljoen euro. De winst daalde wel licht. RTL Nederland wil de komende drie jaar meer geld steken in nieuwe Nederlandse content en Videoland verder ontwikkelen.

Vooral televisie deed het beter bij RTL Nederland. Dat is opmerkelijk, want overal staan de kijkcijfers al een tijdje onder druk. Consumenten kijken namelijk minder televisie.

Meer televisie-advertenties verkocht

Toch nam de omzet van RTL Nederland toe met 6,5 procent tot 508 miljoen euro. Dat komt vooral doordat er op televisie meer advertenties zijn verkocht. Ook de groei van Videoland en andere digitale activiteiten, zoals RTL MCN, Buienradar en RTL Nieuws en RTL Z, droegen daaraan bij.

De winstgevendheid liep wel wat terug. De ebitawinst (het resultaat vóór aftrek van rente, belastingen en amortisatie goodwill) daalde van 73 miljoen tot 70 miljoen euro.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Titanenstrijd in de media: zo vechten Talpa en RTL om de kijker

Videoland-abonnees flink gestegen

Het marktaandeel van alle RTL-zenders op televisie daalde licht van 31,1 procent tot 27,2 procent. Daarmee blijft RTL wel marktleider in Nederland, want NOS en SBS blijven steken op respectievelijk  25,5 procent en 20,1 procent.

Volgens topman Sven Sauvé speelt RTL Nederland met Videoland in op de trend dat Nederlanders minder lineair televisie kijken. Het aantal abonnees van Videoland steeg met 135 procent en de abonnees gingen ook nog eens meer kijken.

De tijd die abonnees keken naar series, films en documentaires op Videoland nam namelijk toe met 230 procent.

Online: meer video's

Online scoort RTL Nederland ook goed. Er werden in totaal bijna 2,3 miljard video's bekeken op de websites, apps en YouTube-kanalen: een stijging van 8,5 procent. De populairste sites zijn Buienradar, RTL Nieuws, RTL XL, WeetIkVeel, The Voice of Holland en RTL Boulevard.

RTL Nederland wil meer geld steken in nieuwe Nederlandse content en het verder ontwikkelen van het platform Videoland. Het gaat daarbij om 'tientallen miljoenen' euro's. Om hoeveel het precies gaat wil een woordvoerder niet zeggen.

Topman Bert Habets van RTL Group heeft wel gezegd dat er in de komende drie jaar minstens 350 miljoen euro gaat naar streamingdiensten, waaronder dus Videoland in Nederland. Daarvan gaat 300 miljoen euro naar content.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

RTL sluit reclamepact met Fox, Discovery en Viacom

RTL 4, 5, 7, 8 en Z

De grootste zender van RTL Nederland, RTL 4, haalde met onder meer The Voice of Holland, The Voice Kids, It Takes 2 en Time to Dance in prime time in de doelgroep van 25 tot 54 jaar een marktaandeel van 15,7 procent. Dat is wel wat minder dan de 18,2 procent van een jaar eerder.

Het marktaandeel van RTL 5 bleef gelijk op 4,7 procent, terwijl dat van RTL 7 terugliep van 7 procent tot 5,3 procent. Maar RTL 8 boekte een groei van het marktaandeel van 3,9 procent tot 4,4 procent. RTL Z bleef vrijwel gelijk op 0,9 procent.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

RTL wil samen met andere media vuist maken tegen techbedrijven

RTL Group

Ook RTL Group, het moederbedrijf van RTL Nederland, behaalde vorig jaar een hogere omzet: een plus van 2,1 procent tot 6,5 miljard euro. Dat is een nieuw recordniveau.

De omzetstijging komt vooral door de groei van de digitale activiteiten, tv-productiebedrijf Fremantle en RTL Nederland. De digitale activiteiten zijn nu goed voor 15,1 procent van de totale omzet, dat was vorig jaar nog 13 procent.

Onderliggende winst stijgt

De nettowinst van RTL Group daalde met ruim 6 procent, tot 785 miljoen euro. Een beeld van de onderliggende ontwikkeling geeft de ebitda-winst  gecorrigeerd voor de verkoop in 2017 van gebouwen in Parijs. Dat steeg met 0,7 procent.

RTL Group heeft in totaal onder meer 60 televisiezenders, 8 video-on-demand platforms en 30 radiozenders in Duitsland, Frankrijk, België, Nederland, Luxemburg, Spanje, Hongarije en Kroatië.

`