RTLZ

TUI blijft vliegen met type Boeing dat al twee keer crashte

11 maart 2019 11:27 Aangepast: 11 maart 2019 13:34
De eerste Boeing 737 Max voor Tui werd begin 2018 opgehaald bij fabrikant Boeing. Beeld © ANP

Vliegmaatschappij Tui blijft voorlopig de Boeing 737 Max gebruiken. Gisteren verongelukte een vliegtuig van dit type van Ethiopian Airlines, waarbij alle 157 inzittenden om het leven kwamen. Ook de inspectie ziet nog geen reden om in te grijpen.

Op last van de Chinese luchtvaartautoriteit houden Chinese maatschappijen hun toestellen aan de grond. In totaal gaat het om zo'n 100 vliegtuigen, ongeveer een kwart van de wereldwijde vloot van dit type.

Het toestel stortte vlak na het opstijgen neer bij het vliegveld van de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba. Ook Ethiopian Airlines en Cayman Airways houden hun Boeings 737 Max aan de grond. Bij het Ethiopische bedrijf gaat het om vier toestellen, bij Cayman Airways om twee.

Indonesië

Het was het tweede ongeluk met dit type toestel in korte tijd. Vorig jaar verongelukte een toestel van Lion Air, bij Indonesië. Daarbij kwamen 189 mensen om het leven.

Update 11.55 uur: 

De luchtvaartautoriteit van Indonesië gaat de toestellen die onder zijn toezicht vallen inspecteren, meldt de instantie. Tot die is gedaan, geldt ook een vliegverbod. 

Tui: 'Nauwlettend volgen'

Tui ziet nog geen reden om ook te stoppen met het gebruik van het toestel. "Vanzelfsprekend volgen wij de ontwikkelingen nauwlettend", laat een woordvoerder aan RTL Z weten. "Wij blijven in nauw contact met de fabrikant en luchtvaartautoriteiten, en volgen eventuele extra aanwijzingen op", mailt hij.

De fabrikant, Boeing, komt nu nog niet met nieuwe richtlijnen voor maatschappijen die het toestel gebruiken. "We nemen alle mogelijke maatregelen om alle aspecten van dit ongeval goed te begrijpen, in nauwe samenwerking met het onderzoeksteam en alle betrokken regelgevende instanties", zei een woordvoerder van Boeing in een verklaring aan persbureau Reuters.

Dat Boeing afwacht, is logisch, vertelt Joris Melkert van de TU Delft, waar hij ingenieur Luchtvaart- en Ruimtetechniek is. Bij het onderzoek naar de crash is Ethiopië 'in de lead'. Daarnaast zit de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA er volgens hem bovenop, omdat zij het vliegvaardigheidsbewijs hebben afgegeven. "Ze hebben duidelijk belangen dat alles goed gaat."

ILT: contact met Boeing

Ook de Nederlandse toezichthouder, de Inspectie Leefomgeving en Transport, ziet nog geen reden om in te grijpen. Er is contact met Boeing en de maatschappijen die er mee vliegen, laat een woordvoerder weten.  

Corendon, dat van plan is om vanaf mei met het toestel te gaan vliegen, reageert niet direct op een verzoek om commentaar. Ook Ryanair, dat veel van en naar Nederland vliegt reageert niet direct op vragen. Het Ierse bedrijf heeft volgens Boeing 135 toestellen besteld, maar die waren in januari nog niet geleverd.

Transavia

KLM en Transavia gebruiken het toestel niet. Bij dat laatste bedrijf wordt wel gekeken naar het toestel om andere toestellen te vervangen. Het bedrijf houdt bij het nemen van een beslissing uiteraard rekening met de twee ongelukken, laat een woordvoerder weten.

Luchtvaartmaatschappijen die volgens Boeing al wel vliegen met de 737 Max zijn onder meer Icelandair, Norwegian Air en LOT Polish Airlines.

In totaal had het bedrijf eind januari 5011 orders binnen voor het toestel. Daarvan zijn er 350 stuks afgeleverd. Het is niet duidelijk hoeveel daarvan 737 Max-8 zijn, het type zijn dat gisteren verongelukte. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Dit gebeurt er als je baas bij Corendon zegt: 'Ik wil een Boeing in de tuin'

`