Economie

Groot vs klein: wat kunnen fastfoodondernemers van elkaar leren?

05 maart 2019 10:57 Aangepast: 09 maart 2019 10:58
Carien ten Have op bezoek bij Domino's Pizza Beeld © RTL Z

Wat kunnen grote en kleine bedrijven van elkaar leren? In Big Business gaat Carien ten Have op bezoek bij Nederlandse ondernemers die in dezelfde branche werken, om dat te onderzoeken. Deze week gaat ze op zoek naar gezond fastfood bij Dutch Weed Burger en Domino’s Pizza.

Iedereen houdt wel van een vette hamburger of een lekkere pizza op zijn tijd. Maar hoe hou je het ook een beetje gezond? Carien ten Have vraagt het aan Dutch Weed Burger en Domino’s Pizza.

Big Business Aflevering 2

Carien ten Have bij Dutch Weed Burger en Domino's Pizza

Een burger van zeewier

Dutch Weed Burger maakt plantaardige hamburgers. Het jonge bedrijf bestaat sinds 2013 en is vooral veel te vinden op festivals, maar heeft sinds kort ook een eerste eigen restaurant.

De hamburgers van Dutch Weedburger bevatten zeewier en micro-algen en zitten daarom vol goede voedingsstoffen. "Je wordt niet alleen gevuld, maar ook gevoed", volgens medeoprichter Mark Kulsdom. "Het is niet zo dat je hier een broodje met gras krijgt ofzo. Het zit echt wel solide in elkaar." Ook vleeseters schijnen de burger vaak lekker te vinden. 

Miniatuurvoorbeeld
Bekijk ook:

Groot vs klein: wat kunnen Sloggi en Bolas van elkaar leren?

'Grote bedrijven zijn volgers'

Volgens de jonge ondernemer komt innovatie en vernieuwing in de voedingsindustrie vooral vanuit kleinere spelers. "We laten zien dat je met nieuwe ingrediënten en nieuwe samenstellingen toffe en lekkere dingen kunt maken."

Grote ketens zijn op dat gebied meer volgend, denkt Kulsdom. Dat ziet hij ook bij Domino's pizza, dat sinds kort vegan pizza’s aan het assortiment heeft toegevoegd. Kulsdom vindt het een goede ontwikkeling dat ook deze grote spelers op de markt steeds vaker voor gezonde en plantaardige producten kiezen.

Van Start-up naar Scale -up 

Dutch Weed Burger is flink aan het groeien, en daar zit volgens Kulsdom de grootste uitdaging voor zijn bedrijf. "Met een kleine club duwen we dit de markt in. Dus we zijn in die zin heel erg beperkt in onze middelen."

Het bedrijf probeert nu van startup naar scale-up te groeien, en het is veel werk om daarvoor de juiste mensen en budgetten te vinden, geeft hij toe.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Vega(n) restaurants en winkels: veel idealisme, weinig winst

Gezonder fastfood 

Domino’s Pizza bestaat al ruim 30 jaar en heeft 260 vestigingen in Nederland. Dat het bedrijf enkel ongezond fastfood maakt, is volgens directeur Misja Vroom een misvatting: "We hebben honderd procent vers deeg en gebruiken verse ingrediënten die meerdere keren per week worden bezorgd. We hebben ingrediënten waar alle onnatuurlijke geur-, kleur- en smaakstoffen uitgehaald zijn."

Daarbij heeft het bedrijf een vaste chef, of testkok, die steeds weer nieuwe recepten uitprobeert. Met haar hulp zoekt Domino's naar balans tussen ouderwetse fastfood en gezondere pizza’s, om innovatief en vernieuwend te blijven.

Vega(n) alleen niet genoeg

Ook kijkt het bedrijf goed naar wat kleinere spelers in de markt doen, om inspiratie op te doen. Vroom van Domino's lijkt het moeilijk om alleen op zeewier een bedrijf te laten groeien, zoals Dutch Weed Burger doet.

"Dat lukt misschien in de grote stad. Maar als je jezelf wilt verspreiden door het land, of zelfs over de wereld, dan denk ik dat je meer nodig hebt dan alleen zeewier."

Miniatuurvoorbeeld
Business

Domino's Pizza wil groeien, franchisers protesteren

Big Business

De serie Big Business wordt gemaakt in samenwerking met de Kamer van Koophandel. Voor tips over ondernemen, kijk op www.kvk.nl. 

`