Economie

Nederlandse bussen in rap tempo over op elektrisch

05 maart 2019 17:18 Aangepast: 05 maart 2019 17:54
Beeld © ANP

Busvervoerder Qbuzz zet zwaar in op elektrisch. Het bedrijf bestelt 164 elektrisch aangedreven bussen. De helft van het wagenpark van Qbuzz in Noord-Nederland, tegenwoordig in Italiaanse handen, rijdt daarmee straks op stroom. Vrijwel alle busbedrijven investeren in schonere energie.

Qbuzz bestelt de bussen grotendeels in Nederland. De Brabantse bussenbouwer Ebusco levert er zestig. VDL Groep uit Eindhoven maakt 45 lange stadsbussen. De overige exemplaren worden gekocht bij het Franse Heuliez.

Helft elektrisch

Eind dit jaar moeten ze rijden. Daarmee is de helft van het wagenpark van Qbuzz, dat het openbaar busvervoer verzorgt in Groningen en Drenthe, elektrisch. De rest van de bussen rijdt op biodiesel. 

Qbuzz rijdt al met twee waterstofbussen en wil dat aantal uitbreiden met nog eens 20 stuks. Het bedrijf heeft concessies in meerdere delen van ons land is sinds 2017 eigendom van BusItalia, onderdeel van de Italiaanse staatspoorwegen.   

Poldersucces

Qbuzz is niet de enige vervoerder in Nederland die flink aan het inslaan is, weet Wijnand Veeneman,hoogleraar Openbaar Vervoer aan de TU Delft. "Wat alle Nederlandse vervoerders gezamenlijk doen, is bijzonder." 

De vervoerskundige zegt dat Nederland samen met China wereldwijd koploper is in de inzet van elektrisch busvervoer. "In China wordt zoiets opgedragen door de leiders. Hier is dit het succes van het polderen. Provincies en vervoersregio’s hebben er samen voor gezorgd dat dit snel gaat."

Bus wil schoner zijn dan auto

Volgens Veeneman is het enthousiasme in Nederland zo groot, omdat het openbaar vervoer altijd een groen imago heeft gehad. "Maar nu auto’s steeds schoner worden en ook meer en meer elektrisch, geldt dat zelfs niet meer voor de schoonste dieselbus."

Maar een groen imago is niet de belangrijkste reden voor de vervoersmaatschappijen. Busbedrijven mogen vanaf 2025 alleen nog maar zero-emissie bussen aanschaffen. Vanaf 2030 moeten alle bussen die rondrijden volledig uitstootvrij zijn. En omdat een bus zo'n tien jaar meegaat, moet er eigenlijk vanaf nu al elektrisch worden gekocht. 

Busbouw in Brabant

Door die strenge maatregelen zien producenten in Nederland grote mogelijkheden om ook hier bussen te gaan maken. Ebusco maakt al sinds 2012 elektrische bussen. Tot nu doen ze dat voor het grootste deel in China. Alleen de laatste 30 procent van de busbouw wordt in Deurne gedaan.  

Volgens Steven van der Burg van Ebusco wordt de productielocatie in Nederland nu klaargemaakt voor een volledige productie. De bussen voor Qbuzz worden nog grotendeels in China gebouwd.

Ebusco maakt 60 streekbussen voor Qbuzz. "Die hebben dankzij extra batterijen onderin het voertuig een actieradius van 400 kilometer", aldus Van der Burg. Voor de veilheid hebben de stille bussen een trambel.

Bussen van Ebusco in Utrecht. Bussen van Ebusco in Utrecht.

Orders

In Nederland rijden ongeveer 6000 bussen voor het openbaar vervoer. Het aantal emissie-loze daarvan stond eind vorig jaar op 350. Dat was volgens kennisplatform Crow ruim een verdubbeling ten opzichte van 2017.

Nu nog rijdt de grootste elektrische vloot in de regio Amstelland Meerlanden. Maar op veel plaatsen in Nederland zijn orders geplaatst of gaat dat de komende jaren in hoog tempo gebeuren.

 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`