Economie

Groot vs klein: wat kunnen Sloggi en Bolas van elkaar leren?

28 februari 2019 17:44 Aangepast: 05 maart 2019 22:31
Carien ten Have is op bezoek bij Triumph International Beeld © RTL Z

Wat kunnen grote en kleine bedrijven van elkaar leren? In Big Business gaat Carien ten Have op bezoek bij Nederlandse ondernemers die in dezelfde branche werken, om dat te onderzoeken. In de eerste aflevering duikt ze in de wereld van het ondergoed en gaat ze op bezoek bij Sloggi en Bolas.

Bolas is een jong Nederlands merk dat zich met name richt op mannenondergoed, te herkennen aan hippe prints en vrolijke kleuren. Sloggi maakt ondergoed voor zowel mannen als vrouwen en verkoopt over de hele wereld. Hoe kijken zijn naar marketing en internationaal ondernemen? 

Big Business Aflevering 1

Carien ten Have gaat naar Bolas en Sloggi

Datagedreven marketing

Bolas is nog relatief klein, maar heeft flinke groeiambities. De belangrijkste uitdaging voor het jonge bedrijf is de marketing. "We kunnen geen Doutzen Kroes inhuren", vertelt Dennis van der Baan, commercieel directeur bij Bolas. 

Het bedrijf richt zich daarom vooral op onlinecampagnes, waarmee ze snel kunnen zien wat wel en niet werkt. "Uit die data maken we een analyse." Op basis van het aantal likes en reacties wordt vervolgens bekeken op welke campagne ze verder inzetten en welke zaken ze laten liggen. "Het is heel data gedreven."

Inzetten op innovatie

Het jonge onderbroekenmerk kijkt veel naar grote concurrenten en probeert daarvan te leren. Want over vijf jaar wil Bolas in de top-3 van de branche staan: "'Eens een Bolas, altijd een Bolas' moet een vanzelfsprekendheid worden bij een miljoenenpubliek."

Sloggi is één van die concurrenten en een grote speler op de markt. Volgens pr-manager Evi Verstraeten hebben ze dat langdurige succes vooral te danken aan hun inzet op productinnovatie. Zowel op het gebied van kleuren en stoffen als het ontwikkelen van nieuwe technieken. "We zijn heel trots op onze historie, maar we moeten ook de generaties die eraan komen bereiken." 

Daarin is de marketing minstens zo belangrijk als innovatie, stelt ze. 

Een internationaal publiek aanspreken

Door zijn internationale succes heeft Sloggi natuurlijk een veel groter marketingbudget. Het is echter niet zo dat het bedrijf bekende modellen inhuurt omdat ze deze simpelweg kunnen betalen. Met een bekend gezicht bereik je sneller een breed en internationaal publiek, en dat is voor een merk dat in 120 landen actief is, heel belangrijk. 

Behalve goede en internationaal aansprekende campagnes, is het op orde hebben van je distributie heel belangrijk wanneer je internationaal wil groeien, legt Verstraeten uit. "Wij hebben heel hard geworsteld met assortimenten. Welk assortiment moet je in welke markt uitbrengen?" Want volgens Verstraeten zijn de behoeftes in bijvoorbeeld Azië heel anders dan in Nederland. 

Big Business

De serie Big Business wordt gemaakt in samenwerking met de Kamer van Koophandel. Voor tips over internationaal ondernemen, kijk op www.kvk.nl. 

`