Economie

Omzet horeca stijgt: we eten makkelijk, snel en vooral vaker

28 februari 2019 15:39 Aangepast: 28 februari 2019 15:44
Steeds vaker eten en drinken we iets buiten de deur. Beeld © ANP

Al zes jaar op rij groeit de omzet van de horeca. En dat komt niet alleen door meer restaurantbezoek, er wordt ook veel meer eten thuis bezorgd, onderweg gekocht en aan 'verwenmomenten' gedaan.

In 2018 is de omzet van de horeca volgens het CBS met 6,8 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. Jaarlijks wordt er bijna 22 miljard euro uitgegeven aan Nederlandse horeca.

Met name de omzet van 'fastfoodrestaurants' nam volgens het CBS sterk toe. Maar waar 'fastfoodrestaurant' vroeger synoniem stond voor de snackbar op de hoek, staat de term tegenwoordig voor een veel breder spectrum van plekken waar je eten kan meenemen. Ook foodtrucks, saladebars en burgerbars vallen eronder – als het met maar makkelijk en snel is.

Meer eetmomenten op een dag

Dat er zoveel wordt besteed, is volgens het FoodService Instituut Nederland (FSIN) het gevolg van twee ontwikkelingen. Allereerst is het aantal eetmomenten gestegen van vier naar zes per dag, met name vanwege 'de kleine verwenmomenten' waarbij consumenten zichzelf belonen. De verwachting is dat het aantal eetmomenten zelfs zal stijgen naar zeven.

Daarnaast kiezen veel consumenten voor tijdswinst. Veel vrouwen zouden last hebben van 'kookstress' en liever een kant-en-klare maaltijden op tafel zetten of laten bezorgen, terwijl millennials kiezen voor het gemak in de vorm van broodjes to go en versgeperste sapjes. Ook ontbijten buiten de deur wordt steeds populairder – waarbij consumenten onderweg iets in de supermarkt of op het treinstation iets halen.

1.115 euro aan eten buitenshuis

Volgens het FSIN gaf de Nederlandse consument in 2017 gemiddeld 1.115 euro uit aan eten en drinken buitenshuis, maar daar valt restaurantbezoek ook onder.

"Cijfers over hoeveel eten er onderweg wordt gekocht, zijn er niet," vertelt Thijs Geijer van ING. "De AH to Go op het station valt bijvoorbeeld onder retail en niet onder horeca. Dat geldt ook voor de omzet uit eten en drinken van sommige pompstations." 

Maar hij ziet het koopgedrag wel toenemen. "Je ziet een sterke groei in het aantal foodtrucks en ijssalons, en andere concepten waar je snel kan eten of die eten thuis bezorgen."

NS speelt in op de trend

De Nederlandse spoorwegen maakte vandaag bekend tweehonderd treinstations te gaan verbouwen. Er zullen meer Stationshuiskamers bijkomen waar reizigers kunnen eten en drinken. Ook kijkt de NS naar mogelijkheden om op kleinere stations een Kiosk te openen of om met lokale ondernemers een wachtruimte met eten en drinken te creëren.

Geijer: "Dat nu ook de NS uitbreidt, laat zien dat er echt vanuit consumenten een behoefte is aan plekken waar je iets kan kopen en even kan zitten."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore