Van onze partner Rabobank

De supermarkt als verbindende factor

27 februari 2019 10:22 Aangepast: 06 maart 2019 10:33

Met het sociale, duurzame en circulaire concept Jeelink stimuleert grootgrutter Monique Ravenstijn tal van lokale initiatieven. De supermarkt vormt de verbindende factor als ontmoetingsplek, werkplek én verkoopplek van duurzame streekproducten.

Haar over-, overgrootmoeder had al een kaaskelder. ‘In een tijd dat vrouwen nog niet eens tekenbevoegd waren’, zegt Monique Ravenstijn. De vijfde generatie grootgrutter en uitbaatster van twee Jumbo-supermarkten, in Zwaagdijk en Heerhugowaard, heeft een beetje tegen de stroom in zwemmen niet van een vreemde.

Wat doet Jumbo Monique?

Ravenstijn, die liever bij haar voornaam genoemd wil worden (ze heeft haar supermarkten ook Jumbo Monique genoemd), begon met een kleine Spar. Daarna volgden een tweetal supermarkten op Texel. Tot ze een paar jaar geleden de sprong naar het vasteland waagde en twee nieuwe Jumbo’s opende. Beiden in de kop van Noord-Holland. “Daar begonnen we met nul euro omzet. We moesten ons echt helemaal die markt invechten.”

Het feit dat Monique als nieuwkomer een plek wilde veroveren, gaf ruimte om nieuwe dingen uit te proberen. Bovendien was ze op een punt in haar leven beland waarbij ze zich afvroeg ‘waar ze het nou eigenlijk allemaal voor deed’. “Ik heb de eerste vijftien jaren van mijn ondernemerschap bakken met geld verdiend. Nu vind ik geld verdienen niet vies. Maar ik wilde wel wat terug doen voor de samenleving.”

Welk probleem lost ze op?

Monique bedacht dat de supermarkt van de toekomst weleens de plek zou kunnen innemen die de kerk in het verleden vervulde. Niet qua religie, maar wel als plek voor verbinding en ontmoeting. Uit dat idee kwam Jeelink voort, een concept waarbij vitaliteit, social care en circulair ondernemen mensen met elkaar verbindt.

Vitaliteit uit zich bijvoorbeeld in de samenwerking met lokale ondernemers, zodat de lokale economie gestimuleerd wordt. Monique werkt als Jumbo franchisenemer samen met zo’n twintig lokale ondernemers. Dat varieert van leveranciers van bloemkolen en aardbeien uit het dorp tot producenten van chutney, mosterd of pindakaas, gemaakt op de plaatselijke zorgboerderij.

Onder social care verstaat Monique bijvoorbeeld het ontmoetingsplein dat in de supermarkt is ingericht. Hier maken buurtbewoners een praatje of drinken ze een kop koffie. Er is een inpandige voedselbank. Zorg voor de gemeenschap uit zich ook in het type werknemers dat Monique aanneemt: “Ik heb zes mensen met afstand tot de arbeidsmarkt bij me werken. Die probeer ik niet in een functie te duwen. Dat draai ik om: ik kijk waar hun kwaliteiten liggen en dáár zoeken we passende werkzaamheden bij.”

Circulariteit uit zich onder meer in de mogelijkheid om organisch afval te dumpen. De supermarkt in Zwaagdijk beschikt over een composteermachine. Klanten van de supermarkt kunnen voor anderhalve euro een emmertje kopen waarmee ze onbeperkt aarde voor de tuin mogen halen. Monique: “En een deel van die aarde wordt ook gebruikt door lokale tuinders. Hun producten komen bij ons in de winkel te liggen. Zo werken we werkelijk circulair.”

Wat is haar grootste uitdaging?

Monique verwacht niet dat ze de Unilevers van deze wereld gaat veranderen. Maar ze gelooft wel dat een initiatief als Jeelink tot kleine veranderingen kan leiden. “Door plaatselijke producten aan te bieden, worden mensen aan het denken gezet over waar hun spullen vandaan komen. Door medewerkers perspectief te bieden en te laten werken in een omgeving die zich aan hen aanpast in plaats van andersom, krijg je meer werknemerstevredenheid. Een voedselbank en composteermachine creëert bewustwording over verspilling.”

Het mooie van Jeelink vindt Monique dat het mes aan twee kanten snijdt. De duurzame initiatieven zorgen voor meer zichtbaarheid van de nieuwe winkels. En vaste klanten komen graag terug in een winkel waar ze een band mee opbouwen. Ze zegt dat de business case van de supermarkten nimmer in gevaar komt. Een succesvol voortbestaan van de winkels is tenslotte de basis voor duurzaam ondernemen.

Welke uitdagingen staan op het programma?

De komende tijd hoopt Monique dat Jeelink zich steeds verder uitbreidt. Als iedereen het gedachtegoed omarmt alsof het van henzelf is, gaat dat vanzelf. Mensen kunnen er op hun eigen manier invulling aan geven. Er zijn al wandelcoaches die de Jumbo gebruiken als startpunt voor een wandelclub. Binnenkort verschijnt het Jeelink magazine met onder andere recepten. Een magazine dat ook begrijpelijk is voor mensen die de Nederlandse taal wat minder goed beheersen.

Alle seinen staan volgens Monique op groen: “Er is een kanteling gaande in de samenleving. En dat is nodig ook. Jeelink gaat over jou en mij, over ons allemaal. Het gaat over het waarborgen van onze toekomst.”

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`