Meer zeggenschap

Overheid neemt flink aandeel in Air France-KLM: 'Toekomst veiligstellen'

26 februari 2019 20:02 Aangepast: 26 februari 2019 22:06
Beeld © ANP

De Nederlandse overheid heeft de afgelopen tijd een belang opgebouwd van 12,68 procent in de holding Air France-KLM. Op die manier krijgt Nederland meer te zeggen over het moederbedrijf van luchtvaartmaatschappij KLM.

Minister Hoekstra (Financiën) maakte de stap bekend. Met zijn collega Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) noemde hij de beslissing van groot belang voor de Nederlandse economie.

Uiteindelijk wil het kabinet circa 14 procent van de aandelen in handen krijgen, net zoveel als de Franse overheid. De Franse regering is vanavond op de hoogte gebracht. Premier Mark Rutte heeft de Franse president Emmanuel Macron gebeld.

Te weinig zekerheid

Hoekstra zei dat aan de aandelen 680 miljoen euro is uitgegeven. Dat komt ten laste van de staatsschuld. Het geeft geen gevolgen voor de begroting. Vorige week woensdag is begonnen met de aankoop.

Hiermee wil het kabinet het 'publieke belang' veiligstellen, zei Hoekstra. "Dit laat onze commitment zien aan de KLM en de hele groep." Er was volgens hem 'te weinig zekerheid voor de toekomst'. Hoekstra: "Hiermee krijgen we nadrukkelijk een stem aan de tafel en worden de Nederlandse belangen beter gewaarborgd."

KLM is blij met de stap. Het bedrijf laat weten het te zien als een 'mooi en goed teken'. 

Touwtrekken met Parijs

De afgelopen weken was veel te doen om het Nederlandse karakter van Air France-KLM. Vorige week kreeg KLM-topman Pieter Elbers te horen dat hij de komende jaren mag aanblijven als president-directeur. Daaraan ging een potje touwtrekken vooraf tussen de bedrijfsleiding in Parijs en de Nederlandse overheid.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Elbers mag blijven, met topman boven zich als commissaris

"Dit is gedaan om de toekomst van KLM veilig te stellen", zegt politiek verslaggever Roel Schreinemachers. "De afgelopen tijd werd steeds duidelijker dat het Nederlandse belang niet goed is vertegenwoordigd omdat de Fransen wel een flink belang hebben in Air France-KLM en Nederland niet."

Grote zorgen

Als 'onder druk van Parijs vluchten verdwijnen naar Frankrijk', zegt Schreinemachers, is dat 'niet alleen schadelijk voor KLM, maar ook voor Schiphol'. Dat heeft KLM als belangrijkste luchtvaartmaatschappij. Schreinemachers: "Er waren, terecht, grote zorgen dat Fransen steeds meer de regie naar zich toe aan het trekken waren."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

KLM terugkopen? Leuk verzonnen, slecht idee

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore