Economie

Coolblue opent meer winkels, webshop wil groeien in België

21 februari 2019 11:37 Aangepast: 21 februari 2019 13:22
Coolblue-directeur Pieter Zwart in 2016. Beeld © Archieffoto ANP

Coolblue opent dit jaar vijf nieuwe stenen winkels in Nederland en België. De webwinkel verwacht flink te kunnen groeien in België door daar te zichtbaarheid te vergroten.

Topman Pieter Zwart is verbaasd dat hij zo vaak de vraag krijgt waarom er stenen winkels gebouwd worden. Voor hem is het vrij logisch dat Coolblue na de eerste negen vestigingen (zes in Nederland, drie in België), verder gaat met fysieke winkels.

Winkels als fietshub

"Die winkels zorgen dat we dingen kunnen doen die we niet kunnen via de website", vertelt Zwart aan RTL Z. "Daar kunnen we de geluidskwaliteit van een koptelefoon laten horen bijvoorbeeld, of juist laten zien hoe het beeld van een televisie is."

Daarnaast fungeren de fysieke winkels als uitvalsbasis voor de fietsbezorgdienst van Coolblue. "Als we ergens een winkel openen, kunnen we daar vandaan ook gaan fietsen. Dat zorgt er weer voor dat Coolblue beter zichtbaar is in het straatbeeld: die blauwe fietsen zijn ook gewoon reclame", zegt Zwart.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Coolblue bezorgt kleine pakketjes met 'pakfiets'

Extra winkels in België en Nederland

Momenteel heeft Coolblue 2 XXL-winkels, in Amsterdam en in Den Haag. Er zijn ook filialen in Eindhoven, Groningen, Rotterdam en Utrecht. In België zit Coolblue in Antwerpen, Lochristi en Zaventem.

Daar komen dus nog vijf winkels bij. In Tilburg komt er een XXL-vestiging en in Brussel komt ook een nieuwe zaak, vertelt Pieter Zwart. "Qua panden zoeken we vooral naar wat grotere winkels. We hebben veel vierkante meters nodig om alles te kunnen laten zien."

Wat betreft locaties wisselt het volgens Zwart. "We hebben een mooie winkel aan de Zuidas, waar we voornamelijk het wat meer zakelijke publiek aanspreken. Het is daar doordeweeks rond lunchtijd en aan het einde van de werkdag heel druk. Maar de winkel in Rotterdam heeft weer een duidelijker consumentenpubliek met drukte in het weekend."

Vertaling webshop

In Nederland is online winkelen meer gangbaar dan bij de zuiderburen, ziet hij. "In Nederland is het heel hard gegaan, de Belgen staan nog iets vroeger op de curve. We breiden daar uit omdat we denken dat we er flink kunnen groeien en de fysieke winkels en fietsen zullen bijdragen aan de bekendheid."

De Engels- en Franstalige vertaling van de webshop heeft daar ook aan bijgedragen. "Brussel is heel internationaal, dus we zien daar dat vooral de Engelse site goed bezocht wordt. Maar met de Franstalige site spreken we veel Walen aan."

Coolblue (nog) niet naar Frankrijk en Duitsland

De uitbreiding in België is volgens Zwart niet direct een springplank naar verdere internationale uitbreiding, al wordt daar op den duur wel rekening mee gehouden. "Er komt zeker een moment dat dat een optie wordt, maar daar hebben we nog geen concreet plan voor."  

Afgelopen jaar kwam de omzet van Coolblue uit op een kleine 1,4 miljard euro, tegenover 1,2 miljard een jaar daarvoor. Er werd 12,1 miljoen euro winst gemaakt, tegen 9,1 miljoen euro in 2017.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`