Economie

Weg met modellen en influencers: Burning Man terug naar roots

21 februari 2019 13:27 Aangepast: 21 februari 2019 13:41
Beeld © Getty Images

Het van oorsprong idealistische festival Burning Man wil terug naar haar roots. En dat betekent dat de organisatie scherper gaat toezien op modellen en influencers die het festival voornamelijk gebruiken om producten aan de man te brengen, en paal en perk gaat stellen aan dure all-inclusive arrangementen.

Burning Man werd in 1986 voor het eerst georganiseerd als aanklacht tegen de consumptiemaatschappij. Festivalbezoekers moeten er hun eigen eten meebrengen en na afloop zelf alle rotzooi opruimen. Maar het festival in de woestijn werd de afgelopen jaren steeds meer een jetsetgebeuren.

Rijke ondernemers uit Silicon Valley en beroemdheden arriveerden met eigen vliegtuigen en personeel, lieten eigen onderkomens met airconditioning aanleggen en nodigden voor hun feesten topmodellen en influencers uit die het festival vooral aangrepen om tegen betaling producten op Twitter en Instagram te promoten.

En dat is tegen het zere been van Burning Man-ceo Marian Goodell, die op haar blog schreef: "Recentelijk hoorde ik geruchten van meer dan één productlancering of zakelijke lancering in 2018 op het festivalterrein. Serieus mensen, dit is níet Burning Man." 

Eerder al riep Burning Man op om socialemediaberichten te melden waarin producten werden gepromoot. 

Van 190 naar 100.000 dollar

Ook de arrangementen zijn Goodell een doorn in het oog. Het goedkoopste kaartje voor Burning Man kost 190 dollar (168 euro), maar inmiddels worden er all-inclusive arrangementen in kamp Humano aangeboden van meer dan 130.000 dollar, compleet met privékok en een tent met twee slaapkamers, badkamer en airco.  

De jetset zou zich vooral in hun eigen luxe kamp aan het festival onttrekken, terwijl Burning Man erop gericht is in tien dagen lang een gemeenschap te vormen en te bouwen aan een gezamenlijke ervaring.

Burning Man wil in de toekomst meer kaarten verkopen aan mensen met lagere inkomens. Ook wil Goodell uitnodigingen van jetsetters intrekken en partijen weren die dure arrangementen aanbieden. 

Fyre Festival

De luxe arrangementen doen denken aan het in 2017 dramatisch verlopen Fyre Festival op de Bahama's. Het zou het meest luxe festival ter wereld worden, zo beloofden modellen en influencers voorafgaand aan het event.

Maar de luxe was op het eiland ver te zoeken en uiteindelijk werd het festival afgelast. De recente documentaire Fyre laat zien hoe de organisatoren, waaronder rapper Ja Rule, vooral een droom verkochten die ze niet konden waarmaken. 

Organisator Billy McFarland zit een celstraf van 6 jaar uit wegens fraude.Ja Rule, die nog steeds weigert het personeel en de bouwploeg alsnog uit te betalen, maakte onlangs bekend een nieuw festival te willen organiseren.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`