Economie

Hema en Albert Heijn openen samen pilotwinkels: 'Goede zet'

12 februari 2019 14:25 Aangepast: 12 februari 2019 16:25
Een standaard Hema-winkel. Beeld © ANP

Hema en Albert Heijn gaan samenwerken en openen dit jaar nog twee pilotwinkels waar klanten zowel hun Hema-aankopen kunnen doen als de dagelijkse boodschappen. Dat hebben de twee bedrijven zojuist bekendgemaakt.

In twee winkels van Hema in niet nader genoemde steden komt een Albert Heijn met een volledig assortiment verse en houdbare producten.

Laurens Sloot, hoogleraar retailmarketing, ziet deze samenwerken wel voor zich. "Hema-winkels zijn heel geschikt voor een kleine supermarkt binnen de winkel." Op die manier kan Hema ook efficiënter inkopen dan het nu doet voor de levensmiddelen, denkt hij. Overigens verkopen grotere winkels van Hema nu al producten als brood, vleeswaren, groenten en fruit.

Belang van gemak

Andersom zitten veel Hema-winkels, met name die in grote steden, op 'voor Albert Heijn fantastische locaties', stelt hij. "Albert Heijn kan daar weer omzet halen." Albert Heijn-ceo Marit van Egmond zegt dit zelf ook in een persbericht: "De tijd van klanten wordt schaarser en gemak wordt steeds belangrijker. Daarom zet Albert Heijn steeds meer in op winkels in binnensteden met invulling die specifiek voor die doelgroep is."

Retaildeskundige Cor Molenaar spreekt van een slimme zet. "Als dit slaagt, dan kan Hema bijvoorbeeld ook een shop openen in Albert Heijns op plekken waar geen Hema is. Zo werk je superefficiënt en ben je elkaars trekpleister."

Gemakstrend in hele sector

Hema is al langer bezig om door te groeien in binnen- en buitenland, met het aangaan van strategische partnerships. "Ik ben ervan overtuigd dat we voor onze klanten hiermee het leven leuker, makkelijker en beter maken", aldus Hema-topman Tjeerd Jegens. 

Dat past volgens Sloot in de hele gemakstrend. Op de vraag wie er voor deze samenwerking moet vrezen, zegt hij desgevraagd: "Dit blurren, samenvoegen, gebeurt in de hele sector. Spar heeft inmiddels winkels in honderd Texaco-pompen."

Plannen uitwerken

Net als Hema is ook Albert Heijn constant op zoek naar andere manieren om klanten te bedienen die steeds vaker voor online gemak gaat. Afgelopen maand begon de supermarktketen bijvoorbeeld met de bezorging van warme maaltijden.

Molenaar: "De markt staat onder druk. Er is ook voor Albert Heijn concurrentie. Van Picnic, maar ook nadere winkels. Op deze manier kunnen ze toch weer een ander deel van de markt bedienen."

De locaties voor de 'Hema Heijns' worden momenteel nog onderzocht. De details en exacte invulling worden de komende maanden nader uitgewerkt.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Nog steeds verlies: wat doet Hema toch verkeerd?

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`