RTLZ

Spanning binnen Air France-KLM loopt op: topmanagers schrijven brandbrief

11 februari 2019 10:20 Aangepast: 11 februari 2019 11:16
KLM-topman Pieter Elbers. Beeld © Getty Images

Managers en leidinggevenden van luchtvaartmaatschappij KLM maken zich grote zorgen over de koers van moederbedrijf Air France-KLM. In een brandbrief aan de raad van commissarissen spreken ze hun zorgen uit over recente ontwikkelingen.

Een belangrijk punt van zorg is de gewenste herbenoeming van KLM-baas Pieter Elbers wiens termijn bijna afloopt. In de brief, die in handen is van het ANP, hekelen de topmanagers met name de handelswijze van Ben Smith. Deze Canadees, die vorig jaar aantrad als topman van Air France-KLM, zou Elbers eruit willen werken.

Smith zou eerdere afspraken over bedrijfsvoering en beleid niet nakomen. Ook zou de Canadees te veel op eigen houtje acteren. Ook wordt de leiding van de luchtvaartcombinatie een gebrek aan visie over onder meer de rol van de verschillende maatschappijen verweten. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Machtsstrijd KLM-Air France: kabinet wil herbenoeming ceo Elbers

Minister mengt zich in machtsstrijd

Een eventueel vertrek van Elbers zorgt naar verwachting voor de nodige onrust en topmanagers waarschuwen voor mogelijke acties van personeel, als de KLM-baas gedwongen wordt om te vertrekken.

De machtsstrijd is vandaag ook onderwerp van gesprek tussen minister Hoekstra van Financiën en zijn Franse collega Bruno Le Maire. Dat hebben ingewijden bevestigd aan RTL Nieuws. De twee spreken elkaar voorafgaand aan de Eurogroep-vergadering. Hoekstra zal Le Maire ervan overtuigen dat Elbers niet weg kan. 

Haagse bronnen wijzen erop dat het aan de Raad van Commissarissen van Air France-KLM is om de top van het bedrijf te benoemen. Maar omdat KLM de laatste jaren, onder leiding van Elbers, betere winstcijfers laat zien dan Air France, verzet het kabinet zich tegen een gedwongen afscheid van de KLM-topman. De Nederlandse staat bezit een belang van 5,9 procent in KLM.

Jaren van onenigheid

De onenigheid tussen AirFrance en KLM bestaat al jaren. De fusie tussen de twee bedrijven werd in 2003 beklonken. Hoewel Air France groter is dan KLM als het gaat om het vervoer van passagiers en aantal piloten, doet KLM het financieel beter en werkt efficiënter. 

Aan de Franse kant gaat dat efficiënter werk minder makkelijk. Daar liggen pilotenvakbonden overhoop met de top. Vorig jaar volgde de ene na de andere staking. Die schade kwam uit op ongeveer 300 miljoen euro, waarop het bedrijf in mei vorig jaar met een winstwaarschuwing kwam. 

`