Economie

Kabinet praat met buurlanden over samenwerking bij CO2-taks

08 februari 2019 07:14 Aangepast: 08 februari 2019 07:39
Bedrijven zullen moeten gaan betalen voor hun CO2-uitstoot. Beeld © ANP

De regering praat met andere landen in de regio over de mogelijkheid om een gezamenlijke nationale CO2-heffing in te voeren. Er is nog geen zicht op concrete maatregelen of een invoeringsdatum, maar de gesprekken worden doorlopend gevoerd.

Het kabinet staat momenteel niet bepaald positief tegenover een nationale CO2-heffing voor bedrijven, vooral omdat de zorg bestaat dat zo’n taks schadelijk is voor het bedrijfsleven als omringende landen niet meedoen. Bedrijven zouden Nederland dan mogelijk willen verlaten.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Een CO2-heffing: wat wil Klaver en is het een goed idee?

Daarom wordt er over de grens gezocht naar steun, schrijft de Telegraaf vrijdagmorgen. Premier Rutte probeert met ministers Kaag en Wiebes een kopgroep te vormen in Noordwest-Europa. Met die kopgroep moeten de klimaatambities opgeschroefd worden richting 2030.

'Risico CO2-taks neemt af met kopgroep'

Een woordvoerder van het ministerie van Economische Zaken zegt tegen RTL Z dat er met landen als Zweden, Finland, Duitsland en Frankrijk wordt gesproken over 'hoe er samen opgetrokken kan worden richting ambitieus beleid'. Volgens het ministerie komt het voortdurend aan de orde in overleg met die landen. 

Een van de luidste tegenstemmen tegen een nationale CO2-taks komt vanuit de Nederlandse industrie, die vrezen dat een hogere belasting hier zorgt dat productie naar het buitenland vertrekt, waarna banen zullen volgen. "Dat risico neemt af als je meer landen om je heen kan verzamelen die gelijktijdig zo'n maatregel invoeren", verklaart de woordvoerder van Economische Zaken. 

 

Jaarlijks stijgende CO2-taks per ton

De linkse oppositie wil al langer een nationale taks. GroenLinks-leider Jesse Klaver kwam afgelopen maand met een plan om bedrijven vanaf volgend jaar 25 euro per ton CO2 te laten betalen. Dat bedrag zou dan ieder jaar moeten stijgen om in 2050 uit te komen op 200 euro per ton.

Over 11 jaar moet de CO2-uitstoot in Nederland met bijna de helft zijn teruggedrongen, staat in het klimaatakkoord. De linkse oppositie, en met hen verschillende economen, vinden dat de voorgestelde maatregelen vooral de burgers meer laten betalen, terwijl de grote bedrijven amper worden belast.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Directeur Tata Steel: 'Een CO2-taks is desastreus voor mijn bedrijf'

'Tata Staal zou failliet gaan' 

Het kabinet denkt dat bedrijven vertrekken als Nederland als enige land een hogere belasting invoert. Ceo Theo Henrar van Tata Steel noemt een dergelijke CO2-taks ‘desastreus’, zowel voor zijn bedrijf als het milieu.

Tata zou failliet gaan volgens Henrar, en dat zou een ramp voor het milieu zijn, juist omdat de staalproducent over 30 jaar klimaatneutraal wil zijn.

Eerlijke verdeling

Om de kosten van het klimaatakkoord eerlijker te verdelen, pleiten de 70 economen voor een model waarin iedereen - dus burgers én bedrijven - evenveel voor zijn CO2-uitstoot gaat betalen. 

Deze zogeheten koolstofheffing of CO2-heffing zal geen gevolgen hebben voor de Nederlandse concurrentiepositie omdat talloze andere landen al een soortgelijke heffing hebben, zo becijferde DNB onlangs.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`