Economie

Enorm veel fraude met rusttijden door vrachtwagenchauffeurs

07 februari 2019 13:33 Aangepast: 07 februari 2019 13:44
Minister Cora Van Nieuwenhuizen praat met een vrachtwagenchauffeur. Beeld © ANP

Er wordt nog steeds veel gefraudeerd door vrachtwagenchauffeurs met de rij- en rusttijden. Uit onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) blijkt dat tot 30 procent van de chauffeurs sjoemelt met de tachograaf, het systeem dat die rij- en rusttijden registreert.

Iedere vrachtwagen heeft verplicht een tachograaf ingebouwd. Zo kan er gecontroleerd worden of chauffeurs zich aan de wettelijke regels voor rusttijden houden.

Steeds geavanceerder

Althans, dat is de theorie. In de praktijk blijkt dus dat er veel tachografen gemanipuleerd worden, zodat er langer gereden kan worden. De inspectie is daar bezorgd over, want dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Als vrachtwagenchauffeurs te lang rijden, worden ze moe en daar lijdt de verkeersveiligheid onder.

Uit de inspecties die de afgelopen jaren zijn uitgevoerd, blijkt dat het manipuleren van tachografen steeds gewiekster gebeurt. Vroeger werd de tachograaf nog gemanipuleerd met een magneet. Of er werd gesjoemeld met de persoonlijke bestuurderskaarten van vrachtwagenchauffeurs. Wie door wilde rijden als hij eigenlijk moest rusten verwisselde die kaart bijvoorbeeld voor die van een collega.   

Die soorten fraude zijn niet zo lastig op te sporen. Tegenwoordig worden de printplaten van het apparaat bewerkt en wordt de software aangepast om onder de regels uit te komen.

30 procent

Inmiddels is het zo erg, dat de inspectie zelfs twijfelt of het controleren van tachografen nog wel zin heeft. "Uit eenvoudig te manipuleren tachografen, niet of nauwelijks te traceren geavanceerde manipulaties in combinatie met een geringe pakkans en te lage sanctionering concludeert de ILT dat zij een goede handhaving van de rij- en rusttijden niet meer kan garanderen", schrijft de inspectie.

Hoeveel bedrijven er sjoemelen kan de ILT maar moeilijk schatten. Bij controles langs de weg blijkt dat tot 30 procent van de vrachtwagenchauffeurs een sjoemeltachograaf heeft, vertelt André van Loon van de ILT aan RTL Z.

Maar daarbij tekent hij wel aan dat de geavanceerde manipulaties maar moeilijk zijn op te sporen langs de kant van de weg, mogelijk ligt het percentage dus nog hoger. Vooral de tachografen met gemanipuleerde software zijn haast niet te herkennen, legt Van Loon uit.

Een tachograaf. Een tachograaf.

Zorgwekkend

Minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen noemt de bevindingen van de ILT 'zorgwekkend', en kondigt maatregelen aan. Door een nieuwe regeling zou de inspectie de bevoegdheid van installatiebedrijven kunnen intrekken, als wordt geconstateerd dat zij sjoemeltachografen leveren.

Ook overweegt de minister het invoeren van hogere boetes voor overtreders en eventueel intrekking van de bestuurderskaart voor chauffeurs die zich niet aan de regels houden.

`