Economie

Schofterig gedrag in de horeca: 'Neuk je vanavond mijn zoon of mij?'

28 januari 2019 18:03 Aangepast: 28 januari 2019 18:06
Beeld © iStock

Een seksueel getinte opmerking, lichamelijk geweld en intimidatie: het komt regelmatig voor bij beroepen waarin veel met klanten of patiënten wordt gewerkt. Vooral in de zorg en in de horeca komt het veel voor, blijkt uit onderzoek van het CBS. "En dan zijn het echt niet alleen de meisjes in de bediening die worden lastig gevallen."

Zo'n 1,5 jaar geleden werd het dieptepunt bereikt voor restauranteigenaar Elise Moeskops. "Toen hadden we een tafel die zich echt schofterig gedroeg. Dat je denkt: 'zo heeft je moeder je toch niet opgevoed?'" Het gebeurde bij een sommelier terwijl ze de wijn aanbood.

'Geil wijf'

"Een van de gasten noemde haar toen geil wijf." De vrouw maakte er melding van bij de mede-eigenaar die op dat moment in de keuken stond. "Hij wilde ze er meteen uitzetten, maar ze koos er voor het anders op te lossen." Ze besloot de klanten drie kansen te geven. De eerste was net geweest, de tweede kans kwam al snel daarna.

"Zijn zoon was er bij komen zitten waarop de vader vroeg: 'Neuk je vanavond mijn zoon of mij?' Toen heeft zij zich heel duidelijk uitgesproken. Daarna hebben de mannen zich braaf gedragen."

Ook vrouwen zijn vervelend

Na dat incident besloot Elise met het personeel te bespreken hoe zij dit soort situaties willen oplossen. "Misschien dat het bij ons scheelt dat er veel leidinggevende vrouwen werken. Dat maakte dit soort situaties snel bespreekbaar. Ik weet ook niet of het de beste aanpak is hoor, maar juist dat je hierbij voor jezelf op kan komen maakt je misschien sterker."

Daarvoor is het volgens haar wel heel belangrijk je gesteund te voelen. "Je moet als baas uitstralen dat je altijd achter je personeel staat hierin, welke afweging je personeel ook maakt. En vergis je niet hoor, het zijn echt niet alleen de meisjes in de bediening die er last van hebben. Jongens hebben geregeld te maken met losbandige vrouwen die zich wel erg flirterig gedragen."

Maar sinds Elise haar aanpak afgesproken heeft valt haar een ding op. "We hebben nooit meer zo'n situatie gehad als toen." Ze denkt dat dat voor een deel komt doordat het personeel zelfverzekerder is, nu er duidelijke afspraken zijn gemaakt. Bovendien krijgen 'moeilijke tafels' nu standaard ervaren personeel toegewezen. 

Illusie van vriendschap

Opvallend genoeg is het vooral in de zorg en de horeca dat ongewenste intimiteiten veel voorkomen, blijkt uit het onderzoek. Elise denkt dat de oorsprong van het beroep daar een rol in speelt. "Bij die beroepen is er toch een soort machtsverhouding. Je vraagt iemand op straat niet zomaar om een colaatje te halen. En ook een beroep als verpleegster heeft een dienend karakter." 

Bovendien zijn het beroepen waar 'glimlachen in de taakomschrijving staat', zegt Moeskops. "Je bouwt eigenlijk een illusie van een band of vriendschap op. Dat maakt sommige grenzen wat grijzer, zeker in de horeca als mensen 3,5 uur bij je aan tafel zitten en er wat drankjes in zijn gegaan."

Cliënten grijpen naar je kruis

Anja, die niet met haar echte naam genoemd wil worden, werkt in de ouderenzorg en psychiatrie en merkt geregeld aan den lijve dat mensen over de grens gaan. Ook zij krijgt regelmatig te maken met ongewenste opmerkingen en zelfs aanrakingen.

"Als ik iemand op bed verzorg dan moet je het bed verlagen en mensen draaien om overal bij te kunnen. Dan zien sommige cliënten de kans schoon om je bij borst, billen en zelfs weleens mijn kruis te pakken. In het normale leven zou je iemand misschien een tik willen verkopen maar dat is als zorgverlener natuurlijk not done."

"Eigenlijk is het enige wat je kan doen rustig blijven. Aangeven dat je het geen gewenst gedrag vindt. Je kunt moeilijk mensen de zorg weigeren. Je probeert je er dan maar weinig van aan te trekken maar prettig is anders", vertelt ze.

Weinig steun

Maar anders dan in het restaurant van Moerkops, is Anja helemaal niet zo te spreken over de steun die zij krijgt van leidinggevenden. "Als je in dienst bent heb je leidinggevenden of vertrouwenspersonen, maar ik werk vaak via een uitzendbureau. Je kan aan de telefoon dan wel aangeven dat er wat is gebeurd, maar iets simpels als terugbellen bij een volgende afspraak is er niet bij."

Ook een melding maken is volgens Anja veel gedoe. "Die verdwijnt dan op een berg administratie. Pas als er meerdere meldingen komen wordt er wat mee gedaan. En als je van elk incident of bijna-incident een melding moet maken, heb je daar echt weer een dagtaak aan."

Toch nog steeds mooi beroep

Anja geniet desalniettemin nog steeds van haar werk en kijkt er ook genuanceerd tegenaan. "Soms kunnen de mensen er ook minder aan doen. Je hebt steeds vaker te maken met meervoudige diagnoses, niet alleen fysiek maar ook geestelijk. Het praat het niet helemaal goed hoor", zegt ze er wel bij.

Ook Elise maakt duidelijk dat haar plezier in het vak er niet door verdwijnt. "Het is ook niet zo dat er helemaal niets mag, he? Kijk dat je je handen thuis moet houden, lijkt me duidelijk. Maar het is ook weer niet zo dat je absoluut nooit het nummer van een serveerster mag vragen. Als het maar vriendelijk en niet opdringerig gebeurt."

 

Miniatuurvoorbeeld
Meer van RTL Z

Pesten en intimidatie door cliënten: vooral in zorg ervaren werknemers dit

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`