Economie

Prijsverschil tussen biertje in de kroeg en supermarkt steeds groter

21 januari 2019 16:42 Aangepast: 21 januari 2019 21:45
Beeld © ANP

Terwijl een biertje in het café schreeuwend duur is geworden, stunten supermarkten erop los. "Voor pakweg drie biertjes in het café heb je een heel krat pils thuis."

De laatste jaren wint thuis drinken aan populariteit, signaleert Rick Kempen, biersommelier bij Bier&cO. "Er is een verschuiving gaande van consumptie in het café naar thuisgebruik. Dat komt deels omdat de prijs van pils in de supermarkt en in de horeca de afgelopen jaren hard uit elkaar zijn gelopen."

Dure pilsjes

In tien jaar tijd is de prijs van bier in de supermarkt met 8 procent gestegen. Terwijl in de horeca tussen 2007 en 2017 de prijs van een glas bier met maar liefst 45 procent is gestegen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

Bier in de bonus

Laurens Sloot, hoogleraar Retail Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen, heeft wel een verklaring voor de beperkte prijsstijging van bier in de supermarkt.

"Supermarkten hoeven geen winst te maken op bier. Dat doen ze op andere producten die klanten kopen, zoals brood, vlees en groente", zegt Sloot. Volgens hem wordt zo’n 60 procent van al het bier verkocht tijdens promotieacties, zoals 2 halen 1 betalen. "Dat drukt enorm de prijs."

Aan de andere kant betalen supermarkten ook minder voor bier. De levering aan supermarkten is namelijk veel efficiënter en dus goedkoper voor brouwerijen, weet Sloot. Daarnaast nemen supermarkten veel grotere hoeveelheden af bij brouwerijen waardoor ze beter kunnen onderhandelen dan individuele horecaondernemers.

Hogere lonen

Kroegbazen zitten in een andere positie. Volgens de woordvoerder van Koninklijke Horeca Nederland hebben horecaondernemers met verschillende economische ontwikkelingen te maken waardoor het kan zijn dat ze de prijs hebben moeten verhogen.

"De gemeentelijke leges blijven stijgen, de lonen zijn omhoog gegaan en de energieprijzen stijgen", aldus Bernadet Naber van Koninklijke Horeca Nederland

Fust veel duurder

Daarnaast is ook de prijs van een fust bier flink gestegen. Vorige week bleek uit cijfers van Misset Horeca dat vier grote brouwerijen dit jaar opnieuw hun pilsprijs hebben verhoogd. Het gaat om Heineken, Grolsch, Swinkeld (bekend van Bavaria) en AB InBev (van Jupiler en Hertog Jan). Horecaondernemers moeten nu gemiddeld 149,90 euro betalen voor een fust van 50 liter. Dat is 4 procent meer dan in 2018.

Sinds 2006 is de prijs van een fust van 50 liter gestegen met maar liefst 75 procent.

Prijsverhoging of niet

Volgens het horecavakblad geven de brouwerijen een aantal redenen voor het verhogen van de prijzen. Zo zouden de grondstoffen duurder zijn geworden en valt de oogst van brouwgerst tegen.

Of consumenten in het café hierdoor opnieuw meer moeten betalen voor hun biertje, hangt ervan af of horecaondernemers de prijsverhoging doorberekenen. "Dat is een keuze die horecaondernemers individueel maken", zegt Naber van KHN.

Behoorlijke marges

Toch zijn, ondanks de stijgende kosten, de marges van kroegbazen nog steeds heel behoorlijk. Volgens het CBS kostte een glas bier in 2017 gemiddeld 2,59 euro. De ondernemer moest in dat jaar ruim 140 euro betalen voor een fust van 50 liter. Omgerekend kostte 1 liter dus 2,80 euro.

Ervan uitgaande dat een glas bier 0,25 liter is, dan is de kostprijs van een biertje dus 70 cent. Een biertje dat hij dus voor 2,59 euro verkocht: in het café gaat een pilsje dus bijna vier keer over de kop.

Onderscheiden op service

Het grote verschil tussen het café en de supermarkt is moeilijk uit te leggen voor horecaondernemers aan hun klanten. Om die prijsverschillen te rechtvaardigen zouden ze zich meer moeten richten op het bieden van service. "Dat is het enige waarop ze zich kunnen onderscheiden", aldus biersommelier Kempen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`