Economie

Titanenstrijd in de media: zo vechten Talpa en RTL om de kijker

16 januari 2019 18:28 Aangepast: 17 januari 2019 11:58
Linda de Mol Beeld © ANP

RTL verliest de ene ster na de andere. Talpa grossiert ondertussen in nieuwe programma's, maar bepaald niet in kijkers. De publieke omroep is de lachende derde in een markt waarin lineair televisiekijken afneemt. In de strijd om de krimpende groep tv-kijkers zijn de handschoenen uit. Want wie de kijker heeft, heeft ook de adverteerder. Toch? 

Linda de Mol is de laatste tv-persoonlijkheid die een goedbetaald contract bij RTL inwisselt voor een nieuw avontuur bij Talpa Network, het bedrijf van media-tycoon John de Mol. Andere bekende presentatoren als Gordon, Johnny de Mol en Wendy van Dijk gingen haar voor. 

'RTL heeft probleem' 

Een gevoelige klap voor het RTL van topman Sven Sauvé, dat met een krimpend marktaandeel kampt. "Een belangrijke toeleverancier is nu een concurrent geworden", zegt hij in gesprek met RTL Z. "Bijzonder vervelend, maar wij gaan uit van onze eigen kracht."

"RTL heeft met een zwaar investerende concurrent een probleem", analyseert deskundige Eric Kramer, ceo van mediabureau GroupM. "De Mol geeft gas en vist in dezelfde vijver naar dezelfde kijkers als RTL", zegt hij.

Het binnenhengelen van presentatoren is een beproefde strategie voor John de Mol. In 2005 probeerde hij al eens een tv-zender uit de grond te stampen, door (destijds) grote namen als Jack Spijkerman, Frits Barend en Henk van Dorp naar zich toe te trekken.

Tevergeefs. Talpa - later omgedoopt tot Tien - werd nooit het succes waar De Mol op hoopte: in 2007 viel het doek voor de zender.

'De Mol heeft niet de gunfactor'

Het inlijven van graag geziene presentatoren is dan ook geen garantie voor succes, zegt tv-columnist Angela de Jong van het AD. "Ik krijg mailtjes van kijkers die zeggen: ik laat me niet kopen. John de Mol heeft niet de gunfactor", signaleert zij. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Ook Linda de Mol naar Talpa

"Als alleen een presentator overstapt kan het meevallen", zegt ook Eric Kramer. "Maar als die ook formats meeneemt is het serieuzer."

Adverteerder volgt eerder programma, dan presentator

Daar lijkt bij de overstap van Linda de Mol sprake van. Haar nieuwe werkgever meldt vandaag dat ze Miljoenenjacht, Weet ik veel?, Linda's Zomerweek en Oh, wat een jaar! of het programma Ik hou van Holland gaat doen, maar volgens RTL is daar nog niet het laatste woord over gesproken. Ook over The Voice of Holland, gepresenteerd door Wendy van Dijk, wordt gefluisterd.

Aan zo'n programmaformat hangt vaak een sponsor, legt Kramer uit. Die adverteerder volgt eerder het programma, dan de presentator.

Miljoenenjacht gaat inderdaad naar SBS, bevestigt een woordvoerder van de Postcode Loterij. "Dat programma hoort bij Linda." Maar de andere programma's van de Postcode Loterij blijven op de zender waar ze nu zitten, bij RTL of de NPO. 

Strijd om adverteerder

Wat er met die programma's gebeurt zal inzet zijn van een juridische strijd. "Wij hebben te maken met een aantal contractuele afspraken", stelt RTL. RTL zal er alles aan willen doen om succesnummers als The Voice of Holland en Ik hou van Holland te behouden, om zo ook de sponsoren en adverteerders aan boord te houden. 

Want naast de strijd om de kijker (of liever: het publiek) voeren mediabedrijven ook oorlog om de adverteerder. RTL sloot vorig jaar een strategisch partnerschap met krantenuitgeverij De Persgroep.

Ook kocht het bedrijf BrandDeli, het verkoopbedrijf van tv-zenders als Discovery en Fox. Met die partnerschappen probeert RTL beter in de smaak te vallen bij adverteerders. 

Diepe zakken

Of dat genoeg zal zijn? Het Talpa Network van nu is iets anders dan het Tien van 2005. "Dat De Mols eerdere poging met Talpa/Tien als mislukt wordt beschouwd, betekent niet dat hij nu niet kan slagen. Hij heeft nu vier tv-zenders. Dat maakt de kans van slagen groter dan destijds", zegt Kramer.

Bovendien zijn De Mols zakken diep: een aantal jaar geleden verkocht hij een deel van zijn bedrijf aan het Britse ITV, voor honderden miljoenen euro's. Volgens maandblad Quote is hij de rijkste bekende Nederlander, met een geschat vermogen van 2,7 miljard euro.

Naast presentatoren aasde hij ook lange tijd op een professionele nieuwsredactie. Nadat een overnamepoging op TMG (het moederbedrijf van De Telegraaf) mislukte kocht hij uiteindelijk persbureau ANP. Die redactie blijft onafhankelijk opereren, maar bij de overname zei De Mol dat het persbureau bijdraagt aan het zijn van 'een groot multimediaal bedrijf'.

Publieke omroep

Voordat Talpa Network een succes wordt zijn er goede programma's nodig. Precies daaraan twijfelt Angela de Jong. "Ik zie dat patronen zich herhalen", vertelt zij. Volgens haar gaat Talpa 'de oorlog niet winnen' met Gordon en Wendy van Dijk.

In haar tv-column was ze al kritisch over andere nieuwe SBS-programma's als DanceSing en 6 Inside. Het contracteren van Linda de Mol is de eerste 'meesterzet' van broer John, vindt ze. "Zelfs met een half format is zij nog goed."  

Ondertussen lacht de publieke omroep stilletjes in haar vuistje, denkt De Jong. RTL treft een aderlating, en ook de portemonnee van John de Mol heeft een bodem. Alleen de NPO blijft buiten schot. 

De Mol: 'Harde concurrentiestrijd'

In een interview in De Wereld Draait Door zegt John de Mol dat hij wel wilde samenwerken met RTL, maar dat het bedrijf de voorstellen, zoals het gezamenlijk onder contract nemen van presentatoren heeft afgewezen. 

Volgens De Mol is een fusie tussen zijn SBS6 en RTL niet mogelijk omdat 'de wetgeving achter de feiten aanloop'. Daarom wilde hij samenwerken met RTL. Omdat het bedrijf daar niks in ziet, 'gaat de relatie veranderen', zegt de Mol. Daarmee is volgens hem een 'harde concurrentiestrijd' ingeluid.

Tegenover RTL Nieuws wilde De Mol geen commentaar geven.

Wie zijn John de Mol en Sven Sauvé?

CV John de Mol

  • Leeftijd: 63
  • Nu: Televisieproducent, oprichter Talpa Network
  • 2011: SBS
  • 2007: Talpa Media
  • 2005: Talpa TV (Tien)
  • 1994: Endemol
  • 1979: John de Mol Produkties

CV Sven Sauvé 

  • Leeftijd: 43 
  • Nu: ceo RTL Nederland, sinds 2017
  • 2007: RTL Nederland
  • 2005: Eyeworks
  • 1999: Endemol

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`