RTLZ

Peperdure elektrische Jaguar valt tegen: auto haalt beloofde bereik niet

11 januari 2019 17:01 Aangepast: 11 januari 2019 17:32
Prins Charles laat zich rondrijden in een Jaguar I-Pace. Beeld © Getty

Automobilisten met een gloednieuwe Jaguar I-Pace voelen zich bedonderd. Jaguar belooft een actieradius van 470 kilometer en het is dan ook een van de meestverkochte elektrische auto's van vorig jaar. Maar in de praktijk moet je veel eerder opladen. Of je komt met je dikke bak stil te staan.

Van de Jaguar I-Pace werden afgelopen jaar bijna 3.500 exemplaren verkocht. Vooral in december deed Jaguar goede zaken. Toen schaften 2.261 bestuurders hun nieuwe bak aan, blijkt uit cijfers van de Bovag. Daarmee werd het zelfs de bestverkochte auto van vorige maand, met een prijs van meer dan 80.000 euro.

Dat is niet zo gek, want sinds 2019 gelden er minder gunstige fiscale regels voor dit soort dure elektrische auto's. Veel automobilisten wilden hun nieuwe auto nog snel in 2018 registreren, zodat ze nog een aantal jaar onder de aantrekkelijke bijtellingsregeling vallen van 4 procent. Vanaf dit jaar betaal je over de autowaarde boven de 50.000 euro het gewone tarief van 22 procent.

Kopers hebben spijt

Alexander Backers is een de teleurgestelde kopers. Het probleem is de beloofde 'actieradius', het aantal kilometers dat je op een volle batterij kan rijden. Dat is veel minder dan waarmee geadverteerd wordt, weet Backers uit ervaring.

Op 1 december is hij de eigenaar van een elektrische 'Jag'. "Hij rijdt perfect, ziet er mooi uit", zegt hij tegen RTL Z. Toch heeft hij spijt. "Ze zeggen dat je er 470 kilometer mee kunt rijden. Bij de dealer vertelden ze al dat dat misschien iets te hoog gegrepen was: 420 kilometer in de zomer en 320 in de winter", vertelt Backers. In de praktijk blijkt dat nog minder: slechts 250 kilometer, in zijn geval.  

 

Alexander Backers Alexander Backers

"Dat is een uitdaging", zegt hij eufemistisch. Een keer redde hij het niet en liep hij de laatste twee kilometer maar naar zijn eindbestemming. Als hij lange stukken moet, rijdt hij nu liever met een collega mee. 

Sjoemelstekkers

Na het schandaal rond de sjoemeldiesels van Volkswagen blijken autofabrikanten dus nog steeds in staat een auto gunstiger aan te prijzen dan deze in werkelijkheid is. De nieuwe WLTP, de test waaraan alle nieuwe auto's in Europa worden onderworpen, voldoet nog steeds niet, zegt onderzoeker Auke Hoekstra van de Technische Universiteit Eindhoven. "De test geeft een veel te rooskleurig beeld in Europa", oordeelt hij. 

En dat terwijl die WLTP er juist voor moest zorgen dat er niet meer gesjoemeld kon worden. Dat is deels gelukt, weet Hoekstra. Voorheen was de afwijking tussen de actieradius op papier en die in de praktijk 50 procent. "Nu is dat gemiddeld nog zo'n 20 procent", zegt hij tegen RTL Nieuws. 

Autolobby is sterk

Henk Meiborg is deskundige op het gebied van elektrisch rijden. Zelf heeft hij ook een I-Pace. Hij is wel tevreden. "Maar je moet bij elektrisch rijden nu eenmaal wel je dag anders inplannen. Als je moet laden, sta je even stil. Ik werk dan mijn mail bij. Veel nieuwe elektrische rijders beseffen dat waarschijnlijk niet, of Jaguar heeft ze daar onvoldoende over geïnformeerd", zegt hij.

Hoe het komt dat de testresultaten geen recht doen aan de werkelijkheid? "De lobby van de auto-industrie is gewoon vreselijk sterk", zeggen Hoekstra en Meiborg. Fabrikanten zorgen er zo voor dat de normen waaraan zij moeten voldoen buigzaam worden. Met die papieren werkelijkheid is het misschien goed adverteren, maar de flyer stemt dan niet overeen met de praktijk. 

"Bij de oude test konden ze bijvoorbeeld heel erg rustig rijden. Of ze zorgden voor een optimale aerodynamica, door alle naden dicht te tapen", weet onderzoeker Hoekstra. Dat mag misschien niet meer, maar de nieuwe test biedt volgens hem nog altijd ruimte voor trucs. "Mijn advies zou zijn, kijk naar de Amerikaanse testen. De EPA-testen kloppen wel. Of kijk naar andere onafhankelijke bronnen."

Reactie Jaguar

Volgens Jaguar doen zij niets verkeerd. "Elke ontevreden Jaguarrijder is er natuurlijk een teveel", laat een woordvoerder van Jaguar in een schriftelijke reactie weten. "Daarom ontvangen wij maandag een viertal I-pacerijders om hun bevindingen aan te horen. Jaguar Nederland gebruikt in al zijn communicatie alleen de waarden zoals die tot stand gekomen zijn volgens de meetmethode van het WLTP."

Actieradius vaker hoger dan praktijk

De actieradius is trouwens niet alleen bij Jaguars een punt van zorg. Onlangs nog moest autofabrikant Kia terugkomen op het bereik van de e-Niro. Die is volgens de fabrikant dertig kilometer dan eerder voorgespiegeld.

Een paar jaar geleden testte de ANWB de actieradius van verschillende modellen. De verschillen tussen beloofd en praktijk bleken groot. De actieradius is overigens niet constant en wijkt dus eigenlijk altijd af van wat reclames beweren. Omstandigheden als het weer, rijstijl en accukwaliteit en -leeftijd hebben daar invloed op. 

Miniatuurvoorbeeld
Tips

Zo kom je zo ver mogelijk met je elektrische auto op één volle accu

Toekomstmuziek

Elektrisch rijden moet 'het nieuwe normaal' worden. Het kabinet hoopt via elektrisch rijden een belangrijke bijdrage te leveren aan het verminderen van de CO2-uitstoot. In elf jaar tijd moeten er bijna twee miljoen elektrische auto's bijkomen, meldde RTL Z eerder.

Hoewel de verkoop van elektrische auto's in de lift zit, rijzen er twijfels over de haalbaarheid van die doelstelling. Zo zouden er te weinig laadpalen zijn om het gewenste aantal elektrische auto's bij te benen. Bovendien zou de Belastingdienst een hoop inkomsten mislopen, als iedereen daadwerkelijk over zou stappen op een elektrische auto. "Onhaalbaar", oordelen critici daarom. 

`