Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Economie

Oefening brexitfile met 89 vrachtwagens 'verspilling van tijd'

08 januari 2019 11:57 Aangepast: 08 januari 2019 17:37
Wel media-aandacht, maar nauwelijks echte file bij de brexitoefening. Beeld © Getty Images

Een oefening om te testen hoe de haven van Dover bestand is tegen de gevolgen van een harde brexit, is mislukt. Voor de test werd een file gesimuleerd met maar 89 vrachtwagens. Het systeem moet er 6000 kunnen verwerken.

Als er voor 29 maart geen akkoord is over de brexit, volgt een harde brexit. Dat betekent dat transport tussen het VK en de Europese Unie door de douane gecontroleerd moet worden. Dat zal aan weerszijden van het Kanaal voor lange wachtrijen zorgen, is de verwachting. 

10.000 vrachtwagens per dag

Om te voorkomen dat wachtende vrachtwagens de rest van het verkeer ook stremmen treft de Britse overheid maatregelen. Een daarvan is een parkeerplaats voor 6000 vrachtwagens op een ongebruikt vliegveld op ruim 30 kilometer van Dover, de drukste haven van het Verenigd Koninkrijk. 

In de haven van Dover passeren per dag ongeveer 10.000 vrachtwagens. Een enkele veerboot kan afhankelijk van de grootte tussen de 120 en 300 vrachtwagens meenemen. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Chaos, files en veel papierwerk: dit gebeurt er bij geen brexitdeal

89 vrachtwagens

Om te testen of het verkeer niet helemaal vastloopt in de regio door deze parkeerplaats, reed een colonne vrachtwagens van de parkeerplaats naar de haven. Dat is een rit over snelweg A256 die bij normaal verkeer ongeveer een half uur duurt. 

De oefening begon gisteren om 08.00 uur 's ochtends plaatselijke tijd. De stoet van 89 vrachtwagens reed eerst naar een afgezet stuk van zo'n 5 kilometer van de snelweg, vervolgens werden de trucks richting de haven gedirigeerd.

Volgens het ministerie van Transport ging de oefening goed en soepel, meldt de BBC

'Tijdverspilling'

Maar chauffeurs die meededen aan de oefening maken er gehakt van. "Het was een verspilling van tijd. Ze hadden het moeten doen tijdens het spitsuur. Nu was het verkeer maar gemiddeld, dat zal niet zo zijn als er geen brexitdeal is", zegt chauffeur Adam Carter tegen de Britse krant The Guardian

Een collega van hem, David Martin, vult aan: "Met 80 vrachtwagens wordt het systeem volgens ons niet echt getest."

Prijskaartje

De chauffeurs of hun werkgevers die meededen aan de oefening hielden er zelf overigens wel wat aan over. Per truck betaalde het ministerie 550 pond. 

Alleen al aan de inhuur van chauffeurs was de Britse overheid dus bijna 49.000 pond kwijt, omgerekend zo'n 54.600 euro.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Geen schepen, geen ervaring: twijfels over no deal brexit-veerdienst

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore