Economie

Na Amazon stapt ook Microsoft in slimme supermarkten

07 januari 2019 17:01 Aangepast: 07 januari 2019 21:43
De app werkt samen met de slimme schappen en herkent producten. Beeld © Kroger

Microsoft gaat testen met softwaresystemen voor slimme supermarkten. Het werkt daarvoor samen met de Amerikaanse keten Kroger. Dat bouwt twee filialen om tot supermarkten van de toekomst. In 92 andere filialen komen slimme, digitale schappen.

In de futuristische supermarkt worden de prijskaartjes vervangen door digitale schappen, waar advertenties op getoond worden. Ook kunnen de prijzen meteen worden aangepast en wordt op de schermpjes informatie getoond over de voedingswaarde en allergieën.

Schap en app werken samen

In twee testsupermarkten gaan Kroger en Microsoft nog een stapje verder. Daar werken de schappen samen met een app, waar klanten bijvoorbeeld hun boodschappenlijstje op hebben staan. De app leidt de klant langs de juiste schappen in de supermarkt en laat precies zien waar een product zich bevindt.

Dat is ook handig voor de bezorgservice van de supermarkt. Werknemers lopen langs de schappen en zien sneller wat een klant besteld heeft. Kroger verwacht dat het werk daardoor twee keer zo snel gaat.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

2018: het jaar van 'comeback kid' Microsoft

Data opgeslagen

Met slimme systemen wordt ook gecontroleerd wanneer schappen leeg raken en of de koeling voldoende functioneert.

Microsoft assisteert met de opslag van alle data, via cloudsysteem Azure. Dat is op dit moment een van de belangrijkste onderdelen van het techbedrijf. Kroger en Microsoft houden de techniek voor zichzelf. Ze hopen dat ook andere supermarktketens hun slimme schappen willen kopen.

Amazon

Microsoft is niet de eerste techreus die zich laat zien in de supermarktbranche. Ook online winkel Amazon hoopt offline een stukje marktaandeel te pakken. Amazon kocht eerder een grote Amerikaanse supermarktketen en test met kassaloze winkels.

`