Economie

Hoofdrolspelers in dossier Schiphol hebben zelf nauwelijks last van vliegverkeer

05 januari 2019 13:22 Aangepast: 05 januari 2019 13:43
Schipholbaas Dick Benschop (rechts) met KLM-ceo Pieter Elbers. Beeld © ANP

Dit jaar wordt een besluit genomen over een mogelijke uitbreiding van luchthaven Schiphol. Een besluit met grote gevolgen, nu al ondervinden 303.000 omwonenden ernstige hinder van het vliegverkeer. RTL Z zocht uit hoe dat zit voor de vier hoofdrolspelers in dit gevoelige dossier.

Hoeveel opstijgende, overvliegende en dalende vliegtuigen komen er over de wijken waar Cora van Nieuwenhuizen, Hans Alders, Dick Benschop en Pieter Elbers wonen? Zij spelen een cruciale rol in de toekomst van vliegverkeer boven Nederland. 

Van Nieuwenhuizen is politiek verantwoordelijk, als minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Alders is voorzitter van de Omgevingsraad Schiphol (ORS), het adviesorgaan waarin omwonenden, de luchtvaartbranche, milieuorganisaties en overheden zijn vertegenwoordigd. Benschop is als directeur van Schiphol betrokken, Elbers is de topman van KLM. 

Overlast voor omwonenden

In de discussie rond de uitbreiding van de luchthaven speelt de overlast voor omwonenden een belangrijke rol. In zogeheten huiskamergesprekken vertellen zij over hun ervaringen, met Benschop en Alders als toehoorders. 

Een inwoner van Oude Meer vertelt bijvoorbeeld dat hij geen feestjes meer geeft vanwege de overlast en in een sociaal isolement is beland. En een mevrouw uit Badhoevedorp klaagt over geluidsoverlast die zo erg is, dat onderdelen van een lamp gaan trillen.

Een inwoner van Warmond kan niet meer genieten van zijn tuin, omdat er dagelijks tussen de 30 en 40 vliegtuigen overvliegen

'Stilte is kostbaar goed'

De minister hoort eveneens wel van de problemen van omwonenden, blijkt uit de verslagen. "Ik ben me gaan realiseren wat een kostbaar goed Stilte eigenlijk is. Dat realiseer je je pas als je het er niet meer is", schreef een inwoonster van Buitenveldert. Zij kreeg daar overigens geen antwoord op van de minister zelf, maar van de directeur luchtvaart van het ministerie. 

Van deze overlast hebben de hoofdrolspelers in ieder geval geen last, blijkt uit ons onderzoek. Ze wonen geen van allen in de buurt van Schiphol. 

Totaal 500.000 vluchten

Aan de hand van data van website Vlieghinder.nl bekeken wij hoeveel vluchten er vorig jaar boven de wijken van deze vier vlogen en op welke hoogte. In totaal waren er vorig 500.000 vluchten van en naar Schiphol, het maximale aantal dat is toegestaan. 

Volgens de nu geldende regels mogen maximaal 180.000 mensen last hebben van het lawaai dat vooral opstijgende vliegtuigen maken. 

Bij onze analyse zijn we zijn uitgegaan van hun privé-adressen maar die publiceren we niet omdat dit hun privacy schaadt.

Uit onze analyse blijkt dat alleen KLM-topman Elbers weet hoe het is om dagelijks vliegtuigen vlak boven je huis te horen en zien vliegen.

Bij Elbers, die in Almere woont, kwamen vorig jaar 16.523 vluchten over op een gemiddelde hoogte van 2440 meter. Opmerkelijk detail; daarvan zijn 5011 vluchten van zijn eigen maatschappij.

Als we daar nog de vluchten van KLM Cityhopper en dochtermaatschappij Transavia in meerekenen, komt dat aantal op 7581 vluchten. 

Maar Alders, voorzitter van het belangrijkste overlegorgaan dat over de luchtvaart gaat, heeft geen last van het vliegverkeer van en naar Schiphol. Hij ziet ze hooguit bij helder weer overvliegen, laat staan dat hij ze hoort.

Alders woont in Groningen, waar vorig jaar 305 vliegtuigen over kwamen op een gemiddelde hoogte van 7026 meter. 

En ook minister Van Nieuwenhuizen (VVD) heeft niet veel last van laagovervliegende Boeings of Airbussen in haar woonplaats Rotterdam.

Daar kwamen vorig jaar 1149 vluchten over, iets meer dan drie per dag gemiddeld. Gemiddeld vlogen die op een hoogte van 3546 meter.

Schipholbaas Benschop kan wel iets meer meepraten over overvliegende vliegtuigen. Boven zijn wijk in Den Haag vlogen vorig jaar 4619 vliegtuigen, op een hoogte van gemiddeld 2440 meter.

Tot 2003 woonde hij overigens in Badhoevedorp, onder de rook van Schiphol.

Overleg ligt stil

De Omgevingsraad Schiphol zou eigenlijk voor kerst met een advies over de toekomst van de luchthaven komen, maar dat lukte niet. De partijen (omwonenden, bedrijven, milieuorganisaties en overheden) willen eerst meer duidelijkheid over de positie van Lelystad

Tot minister Van Nieuwenhuizen hier een besluit over neemt, ligt het overleg stil. In de tweede helft van januari wordt het overleg naar verwachting weer hervat, meldde de ORS. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Groep herrieslachtoffers Schiphol fors groter onder strengere WHO-norm

Uit onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bleek eind vorig jaar dat meer dan de helft van de Nederlanders vindt dat het vliegverkeer in Nederland niet verder hoeft te groeien

Wist je dat wij ook een app hebben?
Daarmee heb je al het nieuws binnen handbereik. Download 'm hier.

Playstore Appstore

`