RTLZ

'Ryanair moet werk maken van vergoeden vertraagde vluchten'

05 december 2018 16:36 Aangepast: 05 december 2018 17:53
Passagiers op het vliegveld van Madrid tijdens een staking van Ryanairpersoneel eind juli 2018. Beeld © AFP

Het geduld bij de Consumentenbond met vliegmaatschappij Ryanair begint op te raken. De belangenorganisatie wil dat toezichthouder ILT ingrijpt, om op die manier af te dwingen dat reizigers gecompenseerd worden voor de schade van vertraagde of gecancelde vluchten vanwege de stakingen bij het Ierse bedrijf.

Het zogeheten handhavingsverzoek wordt morgen als het goed is ingediend bij de Inspectie Leefomgeving en Transport, die in de gaten houdt of luchtvaartmaatschappijen zich aan de regels houden. Als dat niet gebeurt, kan de ILT die bedrijven straffen, onder meer met boetes.

"Juristen zijn het nu aan het schrijven, er wordt druk aan gewerkt", vertelt de woordvoerder van de Consumentenbond.

Duizenden claims

Via die organisatie zijn zo'n 1000 claims ingediend bij Ryanair met het verzoek om compensatie vanwege de stakingen dit jaar of vorig jaar. Hoe hoog het bedrag is dat zij in totaal eisen, weet de woordvoerder niet.

Claimorganisatie EUclaim, waar de consumentenbond mee samenwerkt, maakte in oktober bekend dat zo'n 4500 reizigers die zij vertegenwoordigen in totaal een bedrag van zeker 1,3 miljoen claimen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Ryanair-personeel verhuist gedwongen: 'Ze hebben geen respect voor mensen'

Ryanair weigert

Ryanair weigert tot nu compensatie voor vertraging of geschrapte vluchten tijdens de stakingen van afgelopen zomer. De Ierse vliegmaatschappij vindt dat er destijds sprake was van overmacht en gedupeerde passagiers dus geen aanspraak kunnen maken op compensatie.

Maar dat gaat niet op, omdat het om een staking van het eigen personeel gaat, aldus de Consumentenbond. Het eiste halverwege november dat Ryanair gedupeerde reizigers dus compenseert, Ryanair reageerde slechts met een uitnodiging om te komen praten in Dublin.

"Dat is niet genoeg, met deze stap willen we een signaal afgeven dat hoe Ryanair ermee omgaat, gewoon echt niet kan", zegt de woordvoerder.

Ryanair reageerde niet direct op een verzoek om commentaar.

Rechtszaak

De Britse toezichthouder Civil Aviation Authority (CAA) kondigde eerder maatregelen aan als de prijsvechter niet met compensatie over de brug komt.

Als Ryanair in meerdere landen boetes moet betalen, kan dat een flinke strop worden, waardoor de druk opgevoerd wordt, hoopt men bij de Consumentenbond.

De organisatie sluit niet uit dat het naar de rechter stapt als Ryanair niet toegeeft. "Maar dat kost tijd en geld, dus hopelijk is het niet nodig", besluit de woordvoerder.

`