Economie

Vertraging bij pakketbezorgers, sintcadeaus in gevaar

30 november 2018 13:17 Aangepast: 30 november 2018 15:07
Drukte in het sorteercentrum van PostNL Beeld © ANP

Zou de goede sint wel komen nu hij de bezorgtijd zo lang vindt? Dat is de grote vraag voor gezinnen die wachten op de sinterklaascadeautjes die online besteld zijn. De afgelopen dagen zijn er meer klachten binnengekomen over de bezorging. "Alle rek is eruit."

Op het klachtenkompas van de Consumentenbond zijn in vergelijking met vorig jaar drie tot vijf keer meer klachten binnengekomen over de bezorging van pakketjes. De meeste klachten zijn er over PostNL en DHL.

Een van de redenen daarvoor is dat we net een week Black Friday achter de rug hebben. "Dat was ongelooflijk groot dit jaar", laat de Consumentenbond weten. "In combinatie met Sinterklaas leidt dit tot enorme drukte."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Problemen bij PostNL door Black Friday, pakketjes komen later aan

"Het wordt alleen maar lastiger", zegt Bart van Eijden, die als consultant bij IG&H een grote pakketbezorger adviseert. Hij ziet dat pakketbezorgers worstelen met piekmomenten en het toenemende volume.

"In de logistiek stel je je in op gemiddeldes met bepaalde piekpatronen", legt hij uit. "Als die piek zich dagen achter elkaar voordoet en ook nog veel hoger is dan normaal, zoals nu met Black Friday dat al een week duurt en dan Sinterklaas, dan gaat alle rek eruit. Je hebt ruimte nodig om achterstanden te verwerken", stelt hij.

PostNL laat klanten alvast weten dat een bestelling vertraging kan oplopen. PostNL laat klanten alvast weten dat een bestelling vertraging kan oplopen.

Meer dan 1,4 miljoen pakketjes

Dat merkt PostNL ook. "Normaal gesproken bezorgen we 700.000 pakketjes per dag, nu zijn het er meer dan twee keer zo veel", zegt voorlichter Ellen Talsma. Daardoor loopt PostNL achter in de bezorging, zegt ze. "We kunnen er iets langer over doen, maar zetten alles op alles om zo snel mogelijk te bezorgen."

PostNL wil niet zeggen hoeveel pakketjes er te laat bezorgd zullen worden. "Daar hebben we wel zicht op, maar we kunnen pas achteraf die balans opmaken. We hebben ons wel goed voorbereid op deze drukke periode. Het afgelopen jaar hebben we nieuwe sorteercentra geopend en extra mensen aangenomen", zegt Talsma.

Toch blijft de drukte. PostNL ging uit van een verdubbeling, maar het blijkt nog meer te zijn. "Ik wil niet zeggen dat er teveel besteld wordt in Nederland, de markt groeit gewoon heel hard. Normaal rijden we 3500 ritten per dag, nu 4500. Er wordt langer doorgewerkt in de sorteercentra en kantoorpersoneel helpt mee."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

PostNL haalt voor het eerst meer omzet uit pakketjes

Depots slibben dicht

Volgens consultant Van Eijden zijn er overal tekorten. "Er zijn te weinig vrachtwagenchauffeurs, te weinig sorteerders, te weinig chauffeurs voor the last mile, het laatste stukje van depot naar de voordeur", zegt hij. "De bedrijven zetten alles op alles en uit alle hoeken en gaten trekken ze nieuw personeel, maar het blijft moeilijk."

Van Eijden zegt dat er te weinig wordt gecommuniceerd tussen webshops en vervoerders. "Vaak worden pakketjes op het laatste moment besteld, dus dan zit zo'n vervoerder met grote bergen pakketten. Er is weinig samenwerking, terwijl het aflevermoment bepalend is voor klanttevredenheid."

Daarnaast zijn de depots niet ontworpen om pakketjes langdurig te laten overnachten. "Zo’n depot slibt snel dicht. Als een lading pakketjes net te laat binnenkomt, vertrekken ze ook te laat. Dan krijg je een ophoping in zo'n depot en in de busjes voor de aflevering", ziet Van Eijden.

 

Drukte in het sorteercentrum van PostNL Drukte in het sorteercentrum van PostNL

Maanden in de voorbereidingsmodus

Een van de grote bronnen van de pakkettenhausse is Bol.com. In november en december stuurt de webwinkel 20 miljoen pakketjes de deur uit. In 2015 waren dat er nog 6 miljoen. Zij maken zich vooralsnog niet druk, zegt woordvoerder Roos Franssen.

"We beginnen altijd in februari of maart al met de voorbereiding en stemmen dat op tijd af met onze partners zoals PostNL, waarmee we een fulfillment centre delen." In dat centrum stelt Bol.com de pakketjes samen, waarna ze rechtstreeks naar PostNL gaan en dan naar de klant.  

Volgens Bol.com kunnen ze voor het grootste deel van hun assortiment nog steeds 'vandaag besteld, morgen in huis' beloven en waarmaken. "En als we zien dat dat onhaalbaar is, communiceren we dat ook naar de klant."

'Gratis bestaat niet'

Uiteindelijk kan de bezorging alleen beter worden als er uiteindelijk weer betaald wordt voor het bezorgen van pakketjes. "Gratis bestaat niet", weet Van Eijden. Hij waarschuwt ook: voorlopig blijft het risico op vertraging nog wel. "Volgend jaar liggen Black Friday en Sinterklaas nog dichter bij elkaar, daar wordt nu al naar gekeken", zegt hij.

Het advies aan ouders is dan ook simpel. Help sinterklaas, bestel op tijd, voorkom teleurgestelde kinderkopjes.

`