Economie

AH gaat chocola duurzamer maken, dus ga je wat meer betalen

30 november 2018 12:47 Aangepast: 18 februari 2020 16:07
Archieffoto Beeld © ANP

Albert Heijn verandert de inkoopmethode van cacao voor het eigen merk Delicata. Daardoor wordt transparant waar de cacaobonen precies vandaan komen en de cacaoboeren krijgen een beter loon.

Albert Heijn gaat om aan voldoende duurzame cacao te komen samenwerken met Tony's Chocolonely. Via het door Tony's Chocolonely opgezette netwerk van boerencoöperaties in Afrika wil de supermarkt zo de eigen chocolade vrij maken van kinderarbeid en moderne slavernij.

De vijf coöperaties krijgen bovenop de marktprijs een toeslag van ongeveer 20 procent. "De prijs van de chocolade zal er ook wat duurder door worden in de winkel", zegt Jeroen Hirdes, sourcing manager van Albert Heijn. "Afhankelijk van het type reep ongeveer 10 procent."

Callebaut

Albert Heijn maakt het eigen merk Delicata in fabrieken in Nederland. Er worden jaarlijks 13 miljoen repen geproduceerd. De verwerking van de door Albert Heijn via de coöperaties aangekochte cacaobonen wordt gedaan door het Belgische Callebaut, een van de grootste cacaoverwerkers ter wereld. Voor de duurzaam geproduceerde cacao heeft Callebaut een aparte productielijn ingericht.

Vanaf maart 2019 biedt Albert Heijn Delicata-chocolade aan met traceerbare cacaomassa. Onder de vijf coöperaties die duurzaam genoeg zijn voor de chocolade van Tony's en Delicata vallen 7000 boeren in Ivoorkust en Ghana. In die landen zijn al decennialang problemen omdat boeren slecht betaald krijgen voor hun bonen en ze kinderen inzetten bij de oogst.

"Klanten vragen erom"

Volgens Hirkens wordt Albert Heijn er vaak op aangesproken dat er onvoldoende duurzame grondstoffen worden gebruikt bij onder meer cacao. "Klanten vragen erom. We beginnen nu met de pure en melkchocolade. Over drie jaar volgt de witte chocolade. Dat duurt zo lang omdat de traceerbaarheid bij cacaoboter (de belangrijkste grondstof voor witte chocolade) lastiger is." 

Nog onduidelijk is wanneer alle chocolade van Albert Heijn, inclusief het goedkopere huismerk en AH Basic, ook duurzaam wordt. De veranderende inkoop moet niet stoppen bij chocolade. "Dit model inspireert ons voor de andere grondstoffen. Zoals koffie en hazelnoten."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore