Economie

Organisaties en experts kraken onderbouwing groeiplannen Schiphol

28 november 2018 18:41 Aangepast: 28 november 2018 21:16
Een vliegtuig van Emirates op Schiphol. Beeld © ANP

Schiphol wil flink groeien na 2020, maar dan moet het wel aan strenge eisen voldoen om bijvoorbeeld geluidshinder tegen te gaan. Daarvoor heeft de luchthaven allerlei doorrekeningen gemaakt. Maar die deugen niet, zeggen meerdere organisaties.

Om de groeiplannen te onderbouwen heeft Schiphol een zogenoemde milieu-effect-rapportage (mer) op laten stellen. Daarin worden allerlei scenario's onder de loep gelegd, aannames gedaan en berekeningen gemaakt over de impact van meer vliegverkeer.

Groeien naar 540.000 vluchten

Uit de rapportage zou blijken dat het aantal vluchten na 2020 in ieder geval toe kan nemen tot 540.000. Nu mogen er jaarlijks maximaal 500.000 vluchten van en naar Schiphol gaan.

Luchtvaartadviesbureau MovingDot, accountantskantoor PWC, de Natuur- en Milieufederatie Noord-Holland (NMNH) en een bewonersdelegatie stelden gezamenlijk een rapport op over de concept-mer. En ze plaatsen allemaal grote vraagtekens.

Meer geluidshinder

NMNH maakt zich vooral druk over aannames over de geluidshinder. Het rekenmodel dat gebruikt is zou de geluidsbelasting 1 tot 3 decibel te laag inschatten. Dat ogenschijnlijk kleine verschil kan volgens de organisatie zomaar ruimte voor 125.000 extra vluchten betekenen.

Volgens de milieuorganisatie zijn de berekeningen van Schiphol zo onnauwkeurig dat ze niet gebruikt kunnen worden om over de toekomst van de luchthaven te beslissen.

'Gemanipuleerde sjoemel-mer'

Ook denkt de NMNH dat Schiphol een te lage inschatting maakt van het aantal ernstig gehinderden en mensen die in hun slaap worden gestoord. Ook dat zou het gevolg zijn van verkeerde aannames. Daarnaast hekelt de organisatie het 'sjoemelen met normen'. De norm voor het toelaatbaar aantal ernstig gehinderden groeit namelijk mee met het aantal bewoners in het gebied.

"Ik vind het vreselijk", zegt Kees van Ojik van de bewonersfederatie erover. "Dit is het ergste wat er gebeuren kan. Het is een gemanipuleerde sjoemel-mer."

Verkeerde gegevens

En het zijn niet alleen de belangenorganisaties die kritiek hebben op het werk van Schiphol. Ook PWC is kritisch. Zij wijzen er bijvoorbeeld op dat Schiphol soms gebruikmaakt van verouderde weerslimieten voor bepaalde berekeningen en dat kan gevolgen hebben voor het aantal vluchten dat wordt uitgevoerd.

De inzetbaarheid van bepaalde banen hangt namelijk af van hoe hoog de wolken hangen. Maar soms hanteert Schiphol in zijn berekeningen niet de juiste norm, waardoor de uitkomsten niet kloppen. En ook de manier waarop Schiphol weergegevens van het KNMI gebruikt is kritiek. Die wijkt namelijk weer af van de manier waarop de luchtverkeersleiding dat doet.

Een ander heikel punt is het verkeer op de vierde baan. Het aantal vliegtuigen dat daar vandaan mag vertrekken is gemaximeerd, maar er zijn uitzonderingen. Volgens PWC maakt Schiphol niet aannemelijk dat de overschrijding van de norm verklaarbaar is op basis van de uitzonderingsgronden.

`