Van onze partner Rabobank

Zo groeit Swapfiets door naar 100.000 klanten

03 december 2018 15:02 Aangepast: 03 december 2018 15:24

De Delftse start-up Swapfiets maakt een stormachtige groei door. Oprichter Dirk de Bruijn vertelt hoe data helpt om de service te verbeteren en de efficiency te vergroten van de fietsabonnementsdienst.

Je ziet ze met name in studentensteden en niet alleen in Nederland maar ook in steeds meer andere Europese landen: fietsen met een blauwe voorband van het merk Swapfiets. Deze snel groeiende bike-as-a-service dienstverlener is in 2015 opgericht door de drie vrienden Dirk de Bruijn, Richard Burger en Martijn Obers. Ze kennen elkaar van hun studie aan de TU in Delft.

Zinnen op gezet
Swapfiets biedt fietsen aan middels een abonnement. Gebruikers betalen een vast maandelijks bedrag en krijgen in ruil de garantie van een altijd werkende fiets. Lekke band? Een belletje naar Swapfiets en de monteur rijdt voor om ‘m te plakken. Dat geldt ook voor andere onderdelen die het begeven. Een abonnement op Swapfiets garandeert altijd werkend fietsvervoer.

Die servicepropositie slaat aan, merkt medeoprichter Dirk de Bruijn. Vorig jaar waren ze nog erg trots om de 20.000 abonnees te behalen. Dit jaar verwachten ze naar 100.000 gebruikers door te groeien. De Bruijn: “Daar hebben we wel onze zinnen op gezet.”

Top drie
Volgens De Bruijn speelt data een belangrijke rol bij het verwezenlijken van de groeiambities. Het voordeel is dat Swapfiets van iedere fiets precies de historie kent. Wanneer de fiets is uitgeleverd, hoe vaak er onderhoud is gepleegd, of de fiets eventueel een keer gestolen is en door wie en waar de fiets is gebruikt; het zijn allemaal waardevolle gegevens die gebruikt kunnen worden om de
bedrijfsvoering en de fiets te verbeteren.

Er wordt bijvoorbeeld nauwgezet in de gaten gehouden welke onderdelen het vaakst kapot gaan. De Bruijn: “Hiervoor houden we een top drie bij. Daar stond verlichting in het begin bovenaan.” Bij de ontwikkeling van de fiets was er in het begin voor gekozen om het licht op de fiets op een batterij te laten branden. Dat bleek erg onderhoudsgevoelig. 

Werkplaatsen
De wegwerpverlichting die daarop volgde was wel een servicegerichte, maar geen duurzame oplossing. Inmiddels zit er slimme verlichting in die werkt met een magneet in de naaf. De Bruijn: “Daar komt geen batterij meer aan te pas.” 

Het probleem ‘licht’ is inmiddels uit de top drie van problemen verdwenen en de klant heeft nu altijd werkend licht, aldus De Bruijn. Op basis van diezelfde probleem top 3 werd ook de ketting aangepakt (ging vaak stuk, werd vervangen door een steviger exemplaar) en ook andere onderdelen zijn inmiddels aan revisie toe. Volgens De Bruijn gaat het doorvoeren van verbeteringen bijna vanzelf. Fietsen komen vanzelf weer een keer terug in de werkplaatsen van Swapfiets waar de nieuwe onderdelen worden gemonteerd.

Heatmap
Data wordt niet alleen benut om de dienstverlening te verbeteren maar ook gebruikt om het verdienmodel aan te scherpen. Door patronen van klanten zichtbaar te maken kan beter in kaart worden gebracht wat de servicebehoefte is en de levensduur van de fietsen verlengen. De Bruijn: “Als wij weten wanneer onze klanten ons nodig hebben, dan kunnen we daar efficiënter op inspelen.”

De precieze kennis van iedere fiets helpt ook bij de bestrijding van fietsdiefstal. De Bruijn: “Dat is natuurlijk een hot topic.” In Eindhoven is een tijd bijgehouden waar de meeste fietsen werden gestolen. Dat leverde een heatmap op waarmee de politie precies kon zien waar fietsendieven actief zijn. De Bruijn: “Omdat we alle gegevens van de fiets hebben, kunnen we ook een completere aangifte doen. Daardoor krijgt diefstal een hogere prioriteit.”

Deluxe
Een van de lessen was dat niet alle klanten een afspraak met een monteur willen maken. Thuis wachten is niet voor iedereen weggelegd. Zij gaan liever langs bij een fysiek servicepunt in de stad. “Dus zijn we met retailstrategie begonnen, vooral op drukke plekken in de stad waar veel fietsers langs komen.”

Recent is Swapfiets uitgebreid met een nieuw model, de Deluxe uitvoering. Volgend jaar volgen er nog twee nieuwe proposities waarover De Bruijn ‘nog niets los kan laten’. De komende jaren gaat Swapfiets qua groeistrategie verder op de ingeslagen weg.

De groeiende berg data zal steeds beter worden benut. Om de levensduur van de fietsen te verlengen, servicemomenten te minimaliseren en klanten langer vast te houden. Volgens De Bruijn draait het ook bij een datastrategie om focus: “We gaan onze potentie maximaal benutten.”

Ook nieuwsgierig hoe data en digitalisering helpt bij de groei van je onderneming? Ga naar Rabobank.nl/groei voor meer informatie voor ondernemers.

`