Economie

Nederland trekt 58 miljoen keer de pinpas tijdens 'Black Weekend'

27 november 2018 12:34 Aangepast: 27 november 2018 12:52
Koopjesjagers bij de MediaMarkt in Rotterdam op Black Friday. Beeld © ANP

Op Black Friday en de dagen erna is er fanatiek ingeslagen. In vier dagen tijd trokken Nederlanders 58 miljoen keer hun pinpas, 16 procent meer dan in een normaal weekend. Vooral elektronicazaken zagen de kassa's rinkelen.

Via iDeal werden er ruim 10 miljoen betalingen verricht, 38 procent procent meer dan vorig jaar en 72 procent meer dan normaal. De online-omzet via dit betaalplatform kwam uit op ruim 845 miljoen euro, blijkt uit cijfers van Betaalvereniging Nederland.

Winkeliers in Nederland hebben het uit Amerika overgewaaide koopfestijn vol kortingen dan ook massaal omarmd, met name de grote ketens. Sommigen begonnen op woensdag al met 'Black Wednesday', zoals Perry Sport. Na 'Black Friday', was er ook 'Black Weekend' gevolgd door 'Cyber Monday', waarbij vooral online kortingen werden gegeven. 

Dat merken ze ook bij PostNL, waar problemen zijn met de bezorging van pakketten. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer:

Problemen bij PostNL door Black Friday, pakketjes komen later aan

Elektronicazaken profiteren vooral

Niet alle aanbiedingen zijn even spectaculair, zocht RTL Z eerder uit. Ook profiteren niet alle branches van Black Friday. Zo doen bouwmarkten geen goede zaken, blijkt uit onderzoek van Stocard, de mobile wallet-app waarin consumenten hun klantenkaarten kunnen bewaren.

In Nederland zien die op Black Friday een stijging van 7,4 procent in de verkopen. Elektronicazaken en modewinkels hebben meer reden tot juichen. Die zagen de verkopen respectievelijk toenemen met 83,7 en 25,1 procent. 

Miniatuurvoorbeeld
Meer op rtlz.nl:

Fake Friday: 9 op de 10 kortingen verre van spectaculair

'Doorgeslagen evenement'

Voor kleine ondernemers in Nederland, en dan met name die met een fysieke winkel, is Black Friday letterlijk een zwarte dag, stelt branchevereniging InRetail. In een column spreekt Dave Quadvlieg, branchespecialist Schoenen en Sport, van een 'volledig doorgeslagen' evenement.

"Webshops profiteren, ondernemers met fysieke winkels proberen vaak met kunst en vliegwerk nog te redden wat er te redden valt", zegt hij. "Mijns inziens een kansloze missie." 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van