Economie

Ryanairtopman haalt uit naar Tweede Kamerleden om 'onzinbijeenkomst'

22 november 2018 20:55 Aangepast: 23 november 2018 06:29
Ryanair-topman Michael O'Leary. Beeld © Getty Images

Michael O'Leary, ceo van vliegmaatschappij Ryanair, heeft hoogstpersoonlijk bedankt voor het bijwonen van een bijeenkomst van Tweede Kamerleden over de veiligheidsaspecten van de arbeidsomstandigheden in de luchtvaartsector. Hij spreekt van een ‘anti-Ryanairbijeenkomst’ gebaseerd op 'valse feiten'.

Volgens O'Leary, die vaak geen blad voor de mond neemt, staat de bijeenkomst bol van valse aannames. In zijn afmeldbrief, in handen van RTL Z, haalt hij deze één voor één onderuit.

Besparing boven veiligheid

De topman was uitgenodigd door de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat die volgende week een zogeheten rondetafelgesprek belegt over de luchtvaart. De commissie stelt dat er maatschappijen zijn waarbij kosten leidend zijn en dus niet de veiligheid.

"Het gevolg is dat bij die maatschappijen piloten en cabinepersoneel vaak onderhevig zijn aan niet-Nederlands arbeidsrecht, korte rusttijden kennen en bij protesten tegen deze situatie gedreigd wordt hun basis te sluiten", aldus de commissie.

Miniatuurvoorbeeld
Meer op rtlz.nl:

Ryanairpiloot: 'Vlieg voorlopig maar met Transavia'

'Veiligste maatschappij'

Hoewel ook KLM en Barin, de organisatie van internationale luchtvaartmaatschappijen in Nederland, zijn uitgenodigd (en ook niet komen) lijkt dit een indirecte verwijzing te zijn naar Ryanair. Dat sloot onlangs de basis op Eindhoven Airport, tot woede van het personeel dat niet wilde verhuizen.

Volgens de commissie proberen sommige luchtvaartmaatschappijen de loonkosten maximaal te beperken, in de strijd om de laagste prijzen te kunnen bieden. O’Leary zegt hierop dat zijn maatschappij al dertig jaar één van de veiligste maatschappijen is. "EASA zal dit zonder probleem bevestigen", aldus de topman. EASA is het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart.

Verhalen over piloten die onder druk eigenlijk te weinig brandstof zouden meenemen en bij vertraging op de grond van luchthavens moeten slapen doet hij af als geruchten en flauwekul.  

Salaris tussen 150.000 - 200.000 euro

Om aan te geven dat hij zijn personeel goed betaalt, heeft hij loontabellen meegestuurd. Piloten, zoals bijvoorbeeld die in Eindhoven, verdienen een jaarloon tussen de 150.000 en 200.000 euro en cabinepersoneel een jaarsalaris tussen de 35.000 en 45.000 euro bruto, blijkt hieruit.

Bovendien krijgt vliegend personeel voldoende rusttijd, zegt Ryanair. Als voorbeeld geeft hij het rooster van de zestien piloten die op Eindhoven gestationeerd waren, waaruit blijkt dat de piloten gemiddeld minder dan 25 uur per week werkten.

Hij haalt daarnaast nog uit naar het sluiten van de basis in Eindhoven. Die moest dicht als gevolg van stijgende brandstofprijzen, hogere tarieven van de luchthaven en een verandering van de slots waardoor ‘s avonds minder gevlogen kan worden, aldus O'Leary.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Arbeidsrechtadvocaat noemt contracten Ryanair-personeel 'bizar'

Race naar beneden

SP-Tweede Kamerlid Cem Lacin die in de commissie zit, had ook niet verwacht dat O'Leary de uitnodiging zou aannemen. "Wij zien Ryanair als één van de partijen die meegaan in de race naar de beneden Ons doel is wijzen op deze gevaren en het tot een debat in de Tweede Kamer te laten komen", zegt hij.

Volgens hem geven de stakingen van het personeel van Ryanair in heel Europa en de onvrede die heerst wel aan dat er iets niet goed zit bij de budgetluchtvaartmaatschappij. "Het gaat ook niet alleen om lonen maar ook hoe je met mensen omgaat."

Bedankt, maar nee

O'Leary eindigt zijn brief met de woorden dat Ryanair best wil komen praten over veiligheid als er dan echte experts worden uitgenodigd, waaronder ook de Ierse, Nederlandse en Europese luchtvaartautoriteiten, en de bijeenkomst besloten is.  “Bedankt voor de uitnodiging, die we dus niet aannemen."

Lacin moet lachen om de eis van een besloten bijeenkomst. "Ik geloof niet dat Ryanair zo'n goede maatschappij is als ze zelf zeggen te zijn." De bijeenkomst gaat overigens gewoon door, maar dan met luchtvaartexperts en vakbond FNV. 

`